gele vonken bij verspanen

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Stropke

gele vonken bij verspanen

Berichtdoor Stropke » zo jun 25, 2017 7:21 pm

Ik gebruik dikwijls staal van onbekende oorsprong op de draaibank. Nu en dan heb ik een staaf die zich "raar" gedraagt. Zo nu ook weer: bij het draaien springt er nu en dan een gele vonk weg. Kan iemand me zeggen wat de oorzaak is en hoe erg dit is? Ligt dit aan de staalsoort of aan draai- of voedingssnelheid of...? Ik gebruik hardmetalen wisselplaten.

Marcel101
Contacteer:

Re: gele vonken bij verspanen

Berichtdoor Marcel101 » di jul 04, 2017 6:10 pm

Hallo Stropke.

Ik ben nooit een professionele machinebankwerker geweest laat dat vooropstaan. Ik was machinist die "wel eens wat met draaibanken deed' en de basis daarvan nog op de L.T.S. oppikte.

Verder kijk ik wel eens naar filmpjes op YouTube, CNC machines kunnen hypnotiserend zijn om naar te kijken. En daar heb ik ook wel eens een (of meerdere) filmpjes gezien waarbij je vonken zag bij het draaien.

Maar het lijkt me nooit goed.
Dat je wisselplaatjes gebruikt zegt an sich ook nog niet zo heel veel. Veel van de wat 'moeilijkere' metalen daar worden speciale wisselplaatjes voor gebruikt, met voor elk een optimale snijhoek. Bij moeilijke metalen moet je denken aan RVS, lagerbrons, hardox, dat soort metalen. Ik werk zelf ook vaak met materiaal van onduidelijke oorsprong. Ik ben dol op zuigers van hydraulische cylinders. Die zijn hard, en taai.

Als je daar een wisselplaatje wat gemaakt is voor aluminium of messing opzet kun je je misschien voorstellen dat dat niet zo lekker draait.

Verder zou ze aan de snijsnelheid kunnen denken. Mijn ouwe Myford haalt geen hoge toerentallen. Te weinig denk ik wel eens, vooral als ik met kleinere diameters aan het werk ben. Kom je boven de 40-50-60 mm. dan zit je al snel aan de maximale optimale snijsnelheid. Uit deze tabel kun je de omwentelingssnelheid halen bij een gegeven diameter en een gegeven toerental.
toerentallennomogram.jpg
Verder heb ik nog twee tabellen voor je waarin verschillende metalen staan en wat daar de optimale snijheid voor is :
snijsnelhedentabel 1.jpg
en
snijsnelhedentabel 2.jpg
Je zult zelf een inschatting moeten maken met wat voor soort metaal je te maken hebt. Als je vonken ziet zal je eerder een te hoge snijsnelheid hebben, een te zware aanzet, een te grote voeding, of een combinatie van die drie.

Verdere tips :
  • Werk met een zo klein mogelijke aanzet. Voordraaien 0,1. Finale snede 0,05,
  • Werk met de kleinst mogelijke aanzet.
  • Bij schroefdraadsnijden de beitel niet haaks invoeren maar je topslede onder de juiste hoek zetten. Hoe diep je de beitel dan in moet voeren is niet zo moeilijk bij metrisch, bij 55 graden heb ik anders nog wel een tabel voor je.
  • In het uiterste geval constant het zaakje koelen, desnoods met een dikke kwast als je geen koelpomp hebt.
Heel veel succes toegewenst.
Marcel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
plaats hier je onderschrift

Stropke

Berichtdoor Stropke » ma jul 10, 2017 8:47 pm

Marcel,
dank voor je reactie. Het rare is dat de gele vonken niet regelmatig komen, maar zo nu en dan. Daarom denk ik dat de oorzaak ergens anders te zoeken is dan bij toerental of aanzet. Bedankt alvast om mee na te denken over dit fenomeen.
Guy

Marcel101
Contacteer:

Berichtdoor Marcel101 » do jul 13, 2017 11:11 pm

Oké Guy.

Het is dus niet zoiets als wat we http://www.youtube.com/watch?v=zO2WjfBzcjg hier zien ?

Dan blijven er volgens mij maar twee dingen over.
- 1 Een door een amateur gemaakt stuk metaal. Dat heb ikzelf ook wel eens gedaan. De samenstelling van het metaal is dan niet homogeen, en zitten verontreinigingen in het metaal.
- 2 Of een stuk metaal met een flinke deuk aan de buitenkant. Je kunt je voorstellen dat als je beitel over zo'n deuk vliegt en dan ineens weer in het metaal bijt dat extra weerstand geeft.

Zelf heb ik ook wel houders voor wisselplaatjes. Echter, ik gebruik het liefste HSS toolbit. Het is wat goedkoper en met enige oefening slijp je ze zelf op een gewone slijpsteen van € 100,- .

Verder heb ik ook een losse koelpomp gekocht, die zijn ook zo rond de € 100,-

Ik begon eraan omdat ik ook vaak werk met metaal wat ik hier bij de schrootboer uit de bak haal. Het is niet zo heel moeilijk om een en ander redelijk nauwkeurig te determineren. Ik haalde eens een stukje RVS wat ik een behoorlijk stukje dunner had gemaakt uit de klauwplaat en brandde er m'n tengels aan. 2e graads verbranding heet dat geloof ik. Dan besef je pas hoe heet een en ander word.

Toen kocht ik dus die koelpomp erbij. Nieuw.
Nog een een heel gedoe wat mijn ouwe Myford ML7 staat op een oud bureau, dus het was een project an sich om de koelvloeistof op te vangen en weer in de tank te laten lopen. Maar 't is gelukt.

Wat me opvalt is dat de beitels nu ook een stuk langer meegaan voordat ik er weer mee naar de slijpsteen moet. En het werkt nauwkeuriger, want als je werkstuk een paar honderd graden is als je hem meet, en je haalt hem uit de draaibank en laat hem afkoelen dan is 'ie ineens ondermaats !

Dus zo'n koelpomp is best wel waar voor zijn geld.
Gele vonken tijdens het draaien is nie goe nie.
Niet voor je beitels. Niet voor je werkstuk.

Vriendelijke groet,
plaats hier je onderschrift

Stropke

Berichtdoor Stropke » zo jul 16, 2017 8:11 pm

Marcel,
het lijkt wel wat op het filmpje, alleen zijn er veel minder vonken en zijn die echt wel klein. Ook komen ze op onregelmatige tijdstippen. Materiaal zal wel professioneel zijn want ik gebruik meestal versleten machineonderdelen.
Ik heb koelwater op de draaibank zitten maar zie er tegen op om dat te gebruiken. Dat is al snel een vuile bedoening. Ik vind het ook vervelend dat je dan zo slecht zicht op je stuk hebt.
Bedankt voor de tips.
Guy

Terug naar “Werkplaatstechniek”