Kringloop vonst

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Anjer
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo Jan 08, 2017 8:30 pm

Kringloop vonst

Berichtdoor Anjer » Za Jan 14, 2017 8:32 pm

Hallo stoomvrienden,
Ben mijn hele leven al geïnteresseerd in stoommachines.
Bezocht vele stoom evenementen en musea.
Laats vond ik deze model stoomketel bij de kringloop.
Kon deze niet laten staan.
Ik dacht hiermee misschien een stoomfluit te laten gaan.
Ben zelf E en WTB technicus. Met (stoom) modelbouw heb ik geen ervaring.
De ketel lijkt mij netjes gemaakt en heeft kennelijk ooit gewerkt.
Hij is 30 cm hoog inclusief schoorsteen.
Onderaan de ketel zit een autoband ventiel.
Bovenop de ketel is nog een aansluiting.
Is deze voor een druk meter of veiligheidsventiel?
Waar is de kraan halverwege de ketel voor?
Hoeveel druk mag deze ketel hebben?
Waar kan ik ontwerpen voor model stoomfluiten vinden?
Met vriendelijke groet,
https://www.uploadarchief.net:443/files ... el_1_k.jpg

pfb
Berichten: 145
Lid geworden op: Za Jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: Kringloop vonst

Berichtdoor pfb » Ma Jan 16, 2017 9:43 pm

Moi Anjer,
Het ziet er leuk uit maar of het gaat werken op stoom is maar de vraag. Ik wil niet negatief overkomen maar voordat je er aan gaat sleutelen, wat moet, zou ik wat boeken over stoom b.v. Handboek Modelstoommachines gaan lezen.
Een goede, veilige, ketel moet tenminste een veiligheid van de goede grootte hebben, een manometer en een peilglas. Daarbij is het handig als de stoom door een kraan met de machine, fluit, kan worden verbonden. Ook het vullen van de ketel met water moet te regelen zijn. Je hebt al een afblaaskraan aan de ketel. Waar het autoventiel voor dient is onduidelijk of het moet de aansluiting voor een gasbrander zijn en dan nog zou ik het niet gebruiken, te dun en van messing. Ik ben bang dat de ketel nooit hoger een testdruk kan weerstaan dan 3 atm. dus de werkdruk is de helft. In onervarende handen is een stoomketel een bom.
Geef het, en jezelf, een kans door informatie van boeken en het bezoeken van de stoomdagen zodat je het beter kunnen laten bekijken dan hier van een foto.
Succes, Peter

Anjer
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo Jan 08, 2017 8:30 pm

Re: Kringloop vonst

Berichtdoor Anjer » Za Jan 21, 2017 8:57 pm

Hallo Peter,
Dank voor je reactie,
Ik weet natuurlijk dat stoomketels gevaarlijk kunnen zijn.
Dus de ketel laten keuren voordat ik verder ga is duidelijk.
Uitkijken naar een Stoomdag, tips welkom.

“Een goede, veilige, ketel moet tenminste een veiligheid van de goede grootte hebben, een manometer en een peilglas.”
*Zit een peilglas op de ketel.
Heb een manometer van een espressomachine liggen, maar het formaat is te groot.
Een veiligheid van een koffie-percolator lijkt mij mogelijk niet geschikt.
Ik zag dat er model-manometers en veiligheden bestaan.
Waar kan je deze het beste bestellen?

“Waar het autoventiel voor dient is onduidelijk of het moet de aansluiting voor een gasbrander zijn “
*Het (lucht) ventiel is waterzijdig verbonden met de ketel.
Ik denk nu dat je met een fietspomp en een emmer water kan kijken of de ketel lekt.
Lijkt mij nuttig om te doen. zie foto.
Vriendelijke groet, Anjer.
https://www.uploadarchief.net:443/files ... jde_k1.jpg


Terug naar “(stoom)Ketels”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron