Pagina 1 van 1

Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: ma sep 03, 2018 8:19 pm
door frans Reyners
Mijn volgend project is deze gasmotor.
De tekeningen heb ik doch ik zoek iemand die ervaring heeft met het bouwen van deze motor.
Normaal loopt deze motor op waterstofgas of acciteleen doch dit is me te gevaarlijk dus wil ik werken met gewoon gas, een onsteking en ontsteekkaars (bougie).
Graag een reactie over Uw ervaring.
Frans Reyners
Opitterkiezel 223/0.1
3960 Bree tel: 089 461306 of 0494 600 493.
tel

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: ma sep 03, 2018 8:21 pm
door frans Reyners
wie interresse heeft in de tekeningen , graag melden.
Frans

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: do sep 06, 2018 8:22 pm
door val
Is dit jou nieuw project? Loopt op "towngas"= aardgas of niet?

https://youtu.be/A0yRO6O7jds

Mvg

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: vr sep 07, 2018 6:19 pm
door frans Reyners
Dat is inderdaad de motor. Normaal loopt hij op waterstofgas of acciteleen doch dat is me te gevaarlijk.
Dus laat ik hem op but-/propaan-gas lopen in combinatie met een onsteekkaars (bougie).
Vandaag begonnen aan de cilinder 240mm lang.
Frans

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: ma sep 10, 2018 11:53 am
door Ed
Town gas is stadsgas wat voor het aardgas tijdperk ook in Nederland gebruikt werd. Beslist geen waterstofgas.
Ed

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: ma sep 10, 2018 12:56 pm
door val
fout van mij... towngas/stadsgas is geen aardgas! wel en voorloper ervan.
Lichtgas of stadsgas is gas dat in een gasfabriek wordt geproduceerd door steenkool te verhitten zonder toetreding van zuurstof.De precieze samenstelling verschilde per gasfabriek, maar de brandbare hoofdbestanddelen waren steeds waterstofgas, methaan en koolmonoxide. Koolmonoxide(geurloos, reukloos) is giftig, en brengt dus( nog steeds) gevaar met zich mee bij lekkage .(goed verluchten!) De verbrandingswarmte bedraagt 17,5 à 20 MJ/m3. In de jaren zestig werd het stadsgas vervangen door aardgas.
Acetyleen heeft andere eigenschappen. Zo is het gas kleurloos maar niet reukloos. Het gas heeft een soort knoflook achtige geur. Daarnaast is het een reactief gas dat heel brandbaar is en brede explosiegrenzen heeft in luchtmengsels! Het produceert dus een zeer hete vlam (meer dan 3000 gr. C.) in de aanwezigheid van zuurstof.

Propaangas,butaangas, LPG of vloeibaar petroleumgas wordt rechtstreeks gewonnen uit ruwe olie en gas. Ook bij het raffineren van aardolie komt propaangas vrij. Propaangas verandert onder druk in een vloeistof, waardoor we het gemakkelijk kunnen opslaan en vervoeren, bijvoorbeeld in gastanks en gasflessen. Het is kleurloos als vloeistof en onzichtbaar als gas, maar er wordt een geur aan toegevoegd uit veiligheid.Het grootste verschil tussen butaan en propaan is de reactie van beide gassen op lage temperaturen. U kan butaan bij temperaturen rond het vriespunt niet meer gebruiken. Daarentegen kan je propaan blijven gebruiken bij temperaturen tot - 42°C.
In aanwezigheid van zuurstof is de vlam max 2850°c

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: ma sep 10, 2018 1:37 pm
door frans Reyners
Bedankt voor de technische uitleg over het soort gas.
Na heel veel youtube filmpjes te hebben bekeken komt het er eigenlijk op neer dat de grote museumversies allen op acciteleen draaien met waakvlam. de ontploffing gebeurd via een waakvlam in een verschuifbare bakschuifkamer tot in de cilinderruimte in drie standen.
Helaas is dit systeem niet bruikbaar met butaan of propaan vermits de verbranding in de verplaatsbare bakschuif niet standhoud.
Hierdoor ben ik verplicht (helaas) om de ontsteking niet via waakvlam doch via een bougie te criëren.
ps.: een bougie was in 1867 nog niet uitgevonden.
Ondertussen ben ik al goed opgeschoten met het project. Misschien dat het in Wijchen zal draaien????
Frans

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: ma sep 10, 2018 10:28 pm
door val
Calciumcarbide (ook Carbid, karbiet of carbuur),.
In een carbuurlamp zit een waterreservoir waaruit, na een nauwkeurige en lastige afstelling, water op het carbid druppelt waardoor ethyn = acytheleen ontstaat. Het acytheleen gas kan vervolgens gebruikt worden als brandstof doordat het gas slechts langs een brander (waakvlam) kan verdwijnen.
Frans: Werkt jou "gasmotor" niet volgens dit principe? mvg Valère

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: di sep 11, 2018 9:06 am
door frans Reyners
Het woord "carbiet" is me goed bekent vermits ik een verzameling "carbietlampen" heb die allen in orde gebracht zijn.
Vroeger gebruikte men in de koolmijn carbiet in plaats van acytheleen om te lassen.
De plannen zijn om in eerste instantie de otto-motor op propaan te late lopen.
De bakschuif heeft twee openingen (x en y) richting cilinder. Het is de schuif en bakschuifdeksel die anders zijn om met een waakvlam en carbiet te laten lopen, dus misschien dat ik dat later wel eens probeer doch vermits mijn werkplaats in de kelder is huiver ik een beetje om agressief gas te gebruiken.

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: di sep 11, 2018 7:21 pm
door val
https://youtu.be/09R6teBOlco

Misschien help dit filmpje jou weer een eindje verder...

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: do okt 25, 2018 6:21 pm
door frans Reyners
Met vreugde kan ik melden dat de motor loopt op carbuurgas.
Frans

Re: Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

Geplaatst: do okt 25, 2018 6:22 pm
door frans Reyners
Met vreugde kan ik melden dat de motor loopt op carbuurgas.
Frans