Stoomgroep Holland
Stoomgroep Holland technisch forum

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

hout => stoom => electra
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marc

BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 1:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Indrukwekkend hoor!
Geloten stoomwaterkringloop;
Hoe ga je om met suppletie - altijd wel wat verlies hier en daar - en belastings veranderingen!?
Heb je ergens nog een buffervaatje gepland? In je huidige schema kan de vaanmotor zijn afgewerkte stoom niet kwijt als hij plotseling verhoogd word en de keteltjes nog niet vragen; omgekeerde situatie dreigt watertekort.
Voedingpompje staat altijd bij ook als je geen voedingwater nodig hebt!?
Hier nog iets van een overstort ingepland naar een buffervaatje of iets dergelijk!? (om versnelde slijtage en te hoge druk te voorkomen).

Je gaat me natuurlijk wel concurentie aandoen met je "Energiemaatschappij die in de min draait" Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michelwijnja

BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 1:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Marc, draai je nogsteeds nachtdiensten?

De suppletie, ik ben geen controller van megawatss dus kan
alleen maar zorgen voor een koudwaterleiding aanvoer bij particulieren thuis. Deze is aangesloten op een wc vlotter in de voedingstankvan de kachel. Bij volledig autonome systemen
geldt een voorraadtank van zegmaar 40 liter voor een dag als
reserve component.

De tweede situatie snap ik niet. De vaanmotor is overgedemsioneerd.
Hij kan ten alle tijde de druk van de ketels verwerken, Het is een expansie draaischema, net als een locomotief. Watertekort is uitgesloten door de automatische ketelvoeding. Het voedingspompje staat idd. altijd bij. Als de 5 volt trafo van het voorschakelrelais kapot gaat, dan gaat de voedingspomp aan en wordt de ketel 100% gevuld. En als alles uitvalt gaat het water op en draait de vaanmotor vanzelf naar 0. Dit heb ik al
3 of 4 keer getest.
Naar boven
Marc

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2010 11:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Hoi Marc, draai je nogsteeds nachtdiensten?

In de centrale of om jou antwoord te geven!? Razz
Show must go on hè zolang niet iedereen zo zelfvoorzienend is als jij Wink

Quote:
De suppletie, ik ben geen controller van megawatss dus kan
alleen maar zorgen voor een koudwaterleiding aanvoer bij particulieren thuis. Deze is aangesloten op een wc vlotter in de voedingstankvan de kachel. Bij volledig autonome systemen
geldt een voorraadtank van zegmaar 40 liter voor een dag als
reserve component.

als je er een voedingwatertankje tussen hebt hangen waar je condensaat ook in terugvloeit is er verder geen probleem. het koelend gedeelte van de condensor moet dan natuurlijk ook wel groot genoeg zijn om het volume van de stoom aan te kunnen. Je krijgt uiteindelijk bij de condensatie een sterke volume verkleining maar de afgewerkte stoom moet wel het koelend oppervlak kunnen bereiken zonder al te veel weerstand.

Quote:
De tweede situatie snap ik niet. De vaanmotor is overgedemsioneerd.
Hij kan ten alle tijde de druk van de ketels verwerken, Het is een expansie draaischema, net als een locomotief.

Expansie berust op drukverschil; als de vaanmotor z'n afgewerkte stoom niet af kan voeren heb je geen drukverschil en geen expansie. Maar je hebt een voedingwatertankje dus je hebt speling/buffer in je kringloop aangebracht en dus geen probleem.

Quote:
Watertekort is uitgesloten door de automatische ketelvoeding. Het voedingspompje staat idd. altijd bij. Als de 5 volt trafo van het voorschakelrelais kapot gaat, dan gaat de voedingspomp aan en wordt de ketel 100% gevuld. En als alles uitvalt gaat het water op en draait de vaanmotor vanzelf naar 0. Dit heb ik al
3 of 4 keer getest.

Da's dan misschien ook een zwak punt. Hoe warm worden je ketels dan op dat moment!?
Zijn stalen ketels volgens mij dus ze kunnen wel wat hebben maar normaal gesproken koelt het ketelwater en de stoom de keteltjes tot relatief lage waarden. Duurzaamheid zal op z'n minst wat achteruit gaan door droogkokers.

Je vult met drinkwater. Ik heb even geen stoomtabel bij de hand maar denk dat je bij 2 bar tegen de 130 graden verzadiging zit!? Bij regelmatig gebruik zullen de ketels aardig aanslaan met ketelsteen. Heb je daar nog een oplossing voor bedacht of zie je het niet zo als een probleem!?

(Zoals je al opmerkte; ik redeneer vanuit grootbedrijf. Misschien gaan sommige dingen wat minder op voor je kleine installatie).
Naar boven
michelwijnja

BerichtGeplaatst: Zo Feb 07, 2010 12:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Marc,

De ketels zijn aan de voorzijde voorzien van een deksel met pakking.
Door deze deksels eraf te schroeven, kun je onderhoud doen
aan de binnenkant van de ketels. Dit werkt op zicht goed.
Naar boven
Marc

BerichtGeplaatst: Zo Feb 07, 2010 6:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

michelwijnja schreef:
Hoi Marc,

De ketels zijn aan de voorzijde voorzien van een deksel met pakking.
Door deze deksels eraf te schroeven, kun je onderhoud doen
aan de binnenkant van de ketels. Dit werkt op zicht goed.

Ben benieuwd naar een praktijkproef wat de aanslag betreft. Als zich binnen korte tijd vrij veel ketelsteen zou vormen heb je 2 problemen:
    Warmte overdracht wordt snel minder
    Onder de ketelsteen krijg je corrosie.

Teveel indikking en ketelsteen kan leiden tot opkokers waardoor je voedingwater regeling niet lekker meer werkt en de rest van je leidingwerk en vaanmotor gaan vervuilen.
Het inwendige van de ketels mag dan wel goed te bereiken zijn maar het lijkt me niet dat mensen het fijn vinden om elke paar weken hun kachel open te trekken om " kalk te bikken" (zuren gaat overigens beter).

Bij jou is de schaalgrote een stuk kleiner maar je wilt er ook wel veelvuldig bedrijf mee gaan voeren. Daarom ben ik wel eens benieuwd naar een duurtest.

Kun je geen goedkoop onthardertje op de kop tikken!? Water in de keteltjes zal dan wel wat zuurder zijn - risico op corrosie - maar afzettingen zullen zich veel minder snel opbouwen.
Naar boven
michelwijnja

BerichtGeplaatst: Ma Feb 08, 2010 9:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een waterontharder is mij al eerder aanbevolen. Ik weet nu nog niet hoe snel de ketelsteen zich zal gaan vormen. Een kleine water ontharder
kost ca 180 euro.

Wat bedoel je precies met indikking? Wel heb ik al vervuiling geconstateerd op de niveau sensor. Hier zit een magneetje bij het reed contact en het magneetje trekt vuil aan. Dit vuil heeft waarschijnlijk al in het systeem gezeten en voelt een beetje drapperig aan. Dus de boel een keer doorspoelen (spuien) zal veel goed doen.

Gisteren heb ik een aantal uren proefgedraaid. Er zijn al veel voorbijgangers wezen kijken bij de kachel en ze vinden het allemaal een mooi concept.
Ze zeggen meestal, we lezen het binnenkort wel in de krant.
Naar boven
JAM

BerichtGeplaatst: Ma Feb 08, 2010 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

michelwijnja schreef:
Ze zeggen meestal, we lezen het binnenkort wel in de krant.

Oei, hebben ze er zo weinig vertrouwen in... Laughing
Naar boven
Marc

BerichtGeplaatst: Ma Feb 08, 2010 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wat bedoel je precies met indikking?

in de ketels doe je niets anders dan destilleren.
Zouten en andere stoffen blijven achter in het keteltje en als je maar blijft destilleren krijg je steeds meer van deze stoffen in je keteltje.
Theoretisch hou je alleen maar een keteltje vol met ingedampte stoffen - zouten, silicaten, roest(oxiden) - over na verloop van tijd.

Dat is wat indikken betekent.

Normaal gesproken staan daar 3 maatregelen voor:
    Je gebruikt zo zuiver mogelijk water. Liefst gedestilleerd of gedemineraliseerd water waar nauwelijks zouten, zuren en silicaten in zitten.

Stoffen die neer kunnen slaan - met name calcium- en magnesiumzouten - hou je in oplossing met fosfaatverbindingen.

De indikking die hierdoor ontstaat spui je op regelmatige basis (soms zelfs continue, afhankelijk van lab analyses) af.

Nummer 2 is een beetje over de top voor waar jij mee bezig bent maar nummer 1 en 3 kan je in ieder geval proberen te benaderen. Levert je wel al weer wat meer kosten per kWh op vanwege waterverbruik en zoutverbruik voor de ontharder.

Continue stoom bedrijf is niet zo eenvoudig als CV bedrijf waarbij je de zaak niet aan de kook brengt Cool
Naar boven
michelwijnja

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2010 10:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Marc,

Thanks voor comments,

In hoeverre zou het (afgevangen) condensaat bij een rvs uitvoering geschikt zijn voor menselijke consumptie? Dit zou een optie zijn om
drinkwater te maken doormiddel van deze kachel.

Continue stoom bedrijf is niet zo eenvoudig als CV bedrijf waarbij je de zaak niet aan de kook brengt
Klopt, anders had het product al wel op de markt geweest.

Momenteel staat de kachel nog buiten en met deze winterse dagen
is het niks om buiten te testen. Eerst maar even wachten op de dooi en
dan weer verder borduren.
Naar boven
Marc

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2010 11:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

van gedestilleerd water kan je in principe drinkwater maken. Wordt aan boord van schepen en in gebieden met weinig vers water al jaren gedaan. Je zal dan weer wat stoffen (mineralen/ zouten) moeten toevoegen om het water weer drinkbaar te maken. Heb ik verder geen ervaring mee en verstand van.

Wat men echter bij dit proces doet om teveel indikking te voorkomen is continue een vrij grote hoeveelheid water spuien. Bij jou zou dat dan op 120 graden gebeuren wat je een hoop energie kost.

Het systeem wat ik in gedachten heb en ervaring mee heb was geoptimaliseerd voor waterproductie en was zo ontworpen dat door verlaging van het kookpunt van het water - vacuumtrekken - in de loop van het proces een afvoertemperatuur van 30 graden gerealiseerd werd en je dus optimaal gebruik maakte van de 117 graden die erin werd gestopt via een warmtewisselaar met lagedruk stoom.

Wordt op kleine schaal te complex.
Volgens mij word aan boord van schepen ook met een vacuümsysteem gewerkt waarbij je dus al bij 30 a 40 gaden kan verdampen.
(zou ik na kunnen zoeken in hulpwerktuigenboek).

Om een kort verhaal lang te maken: waar je over filosofeert is om de stoom-waterkringloop open te breken waardoor je steeds vers water met zouten gaat toevoeren. Als je niet zou spuien zal de indikking dus veel harder gaan dan bij een gesloten kringloop waarbij zouten die eenmaal neergeslagen zijn - op de ketelwand bijvoorbeeld - uit het water verdwenen zijn.

Wat nog wel een mogelijkheid zou kunnen zijn is om de condensatiewarmte van de afgewerkte stoom te gebruiken en een verdampertje als condensor te laten werken. Hoe dit warmte technisch uit zou pakken en of er nog genoeg warmte in je afgewerkte stoom zit zou je uit moeten rekenen. Grootste uitdaging hierbij zou het fabriceren van een vacuumpomp zijn Cool
Naar boven
michelwijnja

BerichtGeplaatst: Vr Feb 12, 2010 8:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Marc,

Bedankt voor je antwoord. Dat laatste met dat verdampertje zou denk ik de beste oplossing zijn. Het is iets om later mee verder te gaan.
Naar boven
michelwijnja

BerichtGeplaatst: Zo Feb 14, 2010 10:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een vriend heeft 2 boeken voor me meegenomen ;

ADFW Lichtenbelt, Het scheepsstoomwerktuig deel 1 en deel 3.
Boeken dateren uit 1915 en staan bomvol met
ketels, pompen, condensors, drinkwatervoorzieningen, fluiten, sirenes, werktuigen, berekeningen etc.

Zou je deze boeken kunnen digitaliseren en vrij kunnen publiceren in pdf?
Naar boven
Marc

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 9:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een eerste vluchtige blik op Wikipedia leert dat het auteursrecht na 70 jaar verloopt. Echter voor personen overleden voor 1923 geldt een termijn van 50 jaar. Professor Lichtenbelt schijnt in 1922 overleden te zijn en dat zou betekenen dat originele werken van hem in 1972 rechtenvrij zijn geworden.
Mocht toch de 70 jaar van toepassing zijn dan nog is het werk in 1992 rechtenvrij geworden; met recht een klassieker dus Wink

Let wel op dat er geen anderen aan het boek hebben bijgedragen die ook auteursrecht kunnen claimen.

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagnaam=auteursrecht

Even helemaal off-topic:

Een linkje naar een verhaal van de NVTS waarin Lichtenbelt als voorzitter van een vergadering een stemming houd over een correcte benaming voor middelbaar en hoger opgeleide scheepstechnici:
http://www.knvts.nl/S&W%20archief/NVTS%20100%20jaar%20Jong.pdf

Grappige is dat sommige mensen in de energiewereld nog steeds als door een bij gestoken reageren als je roept dat je machinist bent Wink
"Een machinist zit op de bok van een trein" zeggen ze dan ;-D
Maar goed, dit speelt dus al vanaf 1898 blijkt dus.
Waar je met zo'n vraag over auteursrecht al niet achterkomt hè ;-D
Naar boven
michelwijnja

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 11:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Marc,

Zouden deze boeken als naslagwerk op onderstoom ondergebracht kunnen worden in pdf formaat zodat iedereen er wat aan heeft of zou kunnen hebben?

Grappige is dat sommige mensen in de energiewereld nog steeds als door een bij gestoken reageren als je roept dat je machinist bent
"Een machinist zit op de bok van een trein" zeggen ze dan ;-D

Hoeveel megawatts heb jij onder jouw contole Mark? Dit zou ik wel willen weten. Dan ben je toch geen machinist maar een megacontroller?

Vandaag een permanent magneet dynamo gehaald, morgen testen.

Verder heb ik van de week een interview gehad betreffende de houtkachel cv/electra. Ben benieuwd en geef de link door.
Naar boven
Marc

BerichtGeplaatst: Di Feb 16, 2010 9:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zouden deze boeken als naslagwerk op onderstoom ondergebracht kunnen worden in pdf formaat zodat iedereen er wat aan heeft of zou kunnen hebben?

Ik geloof dat het gebruikelijker is om ze op een eigen website weg te zetten en dan een link te posten
http://www.onderstoom.nl/links.php?c=1&a=add
Als je een beetje googled zijn er nog best wat van die boekjes bewaard gebleven!

Quote:
Hoeveel megawatts heb jij onder jouw contole Marc? Dit zou ik wel willen weten. Dan ben je toch geen machinist maar een megacontroller?

Tegenwoordig allemaal geautomatiseerd hè; kan je met een minimum aan mensen een groot machinepark behappen.
Maar goed; je vraagt om harde cijfers: met minimaal een man of 8 per wacht runnen we een - gasgestookt - machinepark van ongeveer 820 MWe en iets vergelijkbaars aan warmte ten behoeve van stadsverwarming.
Ik ben daarbij - als een soort hoofdwerktuigkundige - technisch eindverantwoordelijk voor de gang van zaken gedurende de wacht.

Aardige is dat de middelbare opleiding die ik zelf gevolgd heb in de volksmond "de machinistenschool" genoemd werd. Officieel heette deze opleiding Middelbare School voor Scheepswerktuigkundigen.
Tegenwoordig heeft iedereen die binnenkomt in de energie wereld over het algemeen een middelbare of hogere opleiding maar in de jaren 70 en 80 had je nog wel het onderscheid tussen (ketel-)machinisten en werktuigkundigen.
Ik denk dat men daarom nogal prijs stelt op een juiste benaming van de functie Smile.
(Voor Hoofdwerktuigkundige heb je overigens - naast de middelbare opleiding + ervaring - ook een jaar of 2 HTS nodig).
Quote:
Vandaag een permanent magneet dynamo gehaald, morgen testen.

Verder heb ik van de week een interview gehad betreffende de houtkachel cv/electra. Ben benieuwd en geef de link door.

Hou ons op de hoogte Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 6 van 9

Ga naar: