Stoomgroep Holland
Stoomgroep Holland technisch forum

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

emco 8 compact
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Werkplaatstechniek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark2007

BerichtGeplaatst: Do Mrt 11, 2010 7:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

als je iets laat maken in China kun je aangeven welke kwaliteit het moet zijn, emco hield dezelfde kwaliteit aan dus hetzelfde soort staal, de controle was in handen van europeanen om er zeker van te zijn dat de kwaliteit hetzelfde was, enkel werkt het chinese personeel voor een fractie van het personeel hier.

je kunt ook klonen hebben die er hetzelfde uitzien maar dan een ander naampje hebben en gemaakt zijn van mindere kwaliteit en mindere kwaliteit materialen.

een maximat 10 is een hele mooie machine, ik heb er helaas geen plek voor want er is me er al eens een aangeboden voor een hele aantrekkelijk prijs.

Mark
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gep Engler

BerichtGeplaatst: Do Mrt 11, 2010 1:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dutchturbo schreef:
......
Ik verwacht mijn V10P dus binnenkort en heb een vraagje hierover.
Hoe zit het met onderdelen en accesoires voor deze bank. Is dat nog ergens te verkrijgen bij een leverancier? Ik heb op internet gezocht maar kan er bitter weinig over vinden.....

Hallo Leo,

Ik heb voor mijn Emcomat 7 wel eens onderdelen gehaald bij VDH in Utrecht. Ze weten waar ze het over hebben, maar wel een spaarpot meebrengen (dat is overigens vaak zo bij reserve onderdelen voor apparatuur die niet meer in productie is). Zie: http://www.vdhbv.nl/

Accessoires kom je nogal eens tegen op Markplaats en E-Bay.

Verder timmert deze mijnheer op e-bay aan de weg dat hij onderdelen van Emco levert (maar hij roept er zelf bij dat hij zo betrouwbaar is, en dat vind ik altijd verdacht....): http://www.smartiotti.de/index.html en kijk daar bij "Technik".

Nog een bedrijf dat onderdelen zegt te leveren (maar nog verder weg): http://www.emco.or.at/
En in de USA zit er ook een, maar die link heb ik niet zo direct bij de hand.

En dit bedrijf heeft, voor zover ik weet, ervaring in revisie van dergelijke Emco's: http://www.machinehandelbos.nl/

Diverse informatie over deze machine kan je ook hier vinden: http://www.lathes.co.uk/emco/page4.html

Ten slotte kan ik het volgende (behoorlijk actieve) forum in je aandacht aanbevelen (wel even als lid aanmelden):
http://finance.groups.yahoo.com/group/emcoV10lathe/

Succes ermee!
Gep
http://home.kpn.nl/gep2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dutchturbo

BerichtGeplaatst: Do Mrt 11, 2010 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Gep voor de informatie.
Ik heb al een beetje op Ebay gesnuffeld maar niet veel gevonden. Aangezien dit een Duitse machine is zullen er in Duitsland wel meer bedrijven zijn die voor deze machine onderdelen kunnen leveren. VDH site heb ik al eens bezocht maar niks kunnen vinden over de V10P. Misschien dat het met jouw link beter gaat.
Natuurlijk heb ik voorlopig nog niets nodig, en het beste is dat dat zo blijft Very Happy , want ik heb de machine nog niet. Ik ben me alvast wat aan het orienteren waar ik terecht kan als ik straks onverhoopt toch wat nodig heb.

Ik neem aan dat de cross slide gib in het dwarssupport zit. Toevallig heb ik het dwarssupport van mijn Huvema 450, bouwjaar 1985, twee weken geleden gedemonteerd om de zaak schoon te maken en opnieuw af te stellen. De slide Gib zag er bijna hetzelfde uit als van de Emco 8, dus niet de afgeronde variant die JAM getekend heeft. Enige verschil is dat de Huvema 450 slide gib geheel trapeziumvormig is dus niet met een 90 graden hoek erin. Contactvlak is dus over de gehele lengte wat natuurlijk erg stabiel is. Minpuntje is dat er maar drie stelschroefjes zijn iplv 4 of 5.
Na afstelling liep het support weer als een zonnetje zonder enige speling.

Leo
Gep Engler

BerichtGeplaatst: Do Mrt 11, 2010 10:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leo,

Emco is geen Duits, maar Oostenrijks fabrikaat; OK, ze spreken ongeveer dezelfde taal.

Voor onderdelen moet je bij VDH niet op de site zijn, maar in de winkel. Wellicht eventueel telefonisch informeren.

Ook bij mijn Emcomat 7 heeft het dwarssupport een trapezium-vormige spie (of hoe heet dat officieel in het Nederlands?) met 3 stelschroefjes plus een inbusboutje voor het vastzetten. Bezwaar bij Emco is wel dat de schroefdraad van die instelboutjes (standaard metrisch) naar mijn smaak eigenlijk wat te grof is. Wat mij betreft, hadden ze dit beter met metrisch fijn kunnen uitvoeren.
Maar op dit ondermaanse is niets ideaal (zoals mijn scheikundeleraar lang geleden placht te zeggen als hij het had over "ideale gassen".)

De Emcomat 7 is het kleinere broertje van de V10P en die van mij is uitgevoerd met dezelfde freeskolom.

Verder schreef je dat je de machine nog niet binnen hebt; waarschijnlijk het handboek dus ook nog niet.
Je kan het Duitse handboek hier vinden: http://www.vdhbv.nl/files/Mentor.PDF
of hier: http://www.buellstrunz.at/emco/download/doc_download/56-maximat-v10p?lang=de met onderdelenlijst en tekeningen.

Amerikaans (Edelstaal) handboek vind je hier (eerst even aanmelden als lid van die Groep):
http://finance.groups.yahoo.com/group/emcoV10lathe/files/Edelstaal%20Manual/
Let op: dit is géén vertaling van het Duitse boek, maar een heel ander verhaal met andere foto's en daardoor ook wat andere gezichtspunten.
Elders in de "Files" van die groep staat ook een uitgebreid overzicht van standaard-accessoires.

Hier staat een beschrijving van de V10:
http://books.google.nl/books?id=htcDAAAAMBAJ&pg=PA146&lpg=PA146&dq=maximat+switch&source=bl&ots=bGKg914Syf&sig=gE7_YSNHr9Bo3tcoRcA-3Wv7Uiw&hl=nl&ei=aAFmS5bgFMm_-QbIraiuBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CC0Q6AEwBQ#v=onepage&q=&f=false
Zie blz. 146 e.v.

Voor over een maand: veel plezier met de nieuwe aanwinst!

Gep
http://home.kpn.nl/gep2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dutchturbo

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 12, 2010 11:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Gep,
Emco is een Oostenrijkse machine, mijn foutje, en ze spreken niet alleen dezelfde taal maar hebben ook erg veel liefde voor elkaar gezien het verleden Very Happy

Ben weer wat aan het zoeken geweest naar reserveonderdelen voor de V10P maar bitter weinig gevonden. Alleen tandriemen schijnen in overvloed aanwezig te zijn. Ik heb de verkoper van de V10P gebeld en gevraagd waar hij de onderdelen kocht. Bleek gewoon VDH te zijn maar hij zei dat VDH alles van deze machine aan een opkoper heeft verkocht dus VDH heeft niets meer. En wie die opkoper is dat schijnt een groot geheim te zijn. Ik kan natuurlijk VDH bellen en vragen wie het spul heeft overgenomen, wie weet wat eruit komt.

In ieder geval is een handboek ook geen probleem. Ik heb er een gedownload van internet en daar staat alles in.

Het was mij ook al opgevallen dat de schroefdraad van de stelschroefjes erg grof is. Zit te denken om deze gaten uit te boren en een fijnere schroefdraad te tappen. Als je af wil stellen met de inbussleutel kun je maar een heel klein beetje draaien en de zaak zit te vast of te los.
Dit noem ik de wet van behoud van ellende.

In volle verwachting klopt mijn hart
Leo
Henry

BerichtGeplaatst: Za Mrt 13, 2010 2:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Onderdelen voor EMCO zijn ook nog te bestellen bij:http://www.buellstrunz.at/shop/index.php?cat=c31_EMCO-COMPACT-5.html

Henry
Naar boven
dutchturbo

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 10:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De V10-P is ondertussen gearriveerd. Viel wat tegen. Het bed was enigszins beschadigd, gelukkig niet op een cruciaal punt, en de aandrijfpulley was op de as uitgelopen. Ook de freesaandrijving was niet meer wat het zou moeten zijn, de lagers waren echt op en die heb ik ondertussen vervangen.
Verder zagen de tandwielen er perfect uit en is de machine, die toch al weer 40 jaar oud is, in redelijke staat.
Dus nu het inzetstuk van de pulley vernieuwen, dit is al eerder gedaan want de orginele zat er niet meer in. Op de tekening van de spareslist zag ik dat er origineel een soort lager in hoort te zitten maar ik kan niet uitvogelen hoe dat werkt. Nu zit er een vaste ring op die direct op de as is geklemd. maar die volledig is uitgelopen omdat er een spie in zat die niet goed pastte.
Alle tips zijn welkom en misschien kan er weer de originele lager in geplaats worden.

Groet Leo
Mark2007

BerichtGeplaatst: Wo Mei 19, 2010 4:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

dat wordt dus een negatieve beoordeling voor de verkoper....

Mark
Naar boven
dutchturbo

BerichtGeplaatst: Ma Mei 24, 2010 10:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vervolg op de miskoop van de eeuw voor mij.

De Emco Maximat V10-P. izgst?????

Na verdere bestudering van het totaal bleek dat het bed grondig naar het Walhalla is geholpen. In het bed zit een zak van minstens 3 tiende!!! Als ik het dwarssuppurt afstel op 0 speling loopt het geheid vast na 5 cm verplaatsing of komt los als ik het op een andere plaats afstel. Ook zijn er in het verleden dingen op gebeurd die echt niet door de beugel kunnen. Het bed heeft enorme klappen gehad en heeft diverse diepe deuken achtergelaten. Op zich is dat geen echte ramp want het zit op plaatsen waar het dwarssupport niet komt maar het geeft wel aan dat er een of andere Neanderthaler mee bezig is geweest.
Alle ellende heb ik eigenlijk over mezelf afgeroepen door deze bank ongezien te kopen op de gladde praatjes van de verkoper. Goede raad: GA ALTIJD KIJKEN VOOR JE WAT KOOPT!!!. En om heb bed te laten slijpen, wat de enige optie is, gaan de euro's denk ik rijklijk vloeien en dat is natuurlijk wel een beetje teveel van het goede. Doorresumerend over de toestand van het bed zal de rest van de machine het ook niet erg fijn gehad hebben tijdens zijn bestaan. De tandwielen zien er echter erg goed uit maar als de machine draait hoor je toch wel wat vreemde geluiden naar boven opstijgen. Maar misschien is dat een kwestie van afstellen.
Blijft het feit van een uitgesleten bed. Ik heb al geprobeerd informatie in te winnen over het slijpen van het bed maar kom er niet veel in verder. Misschien weet iemand een bedrijf waar dat gedaan kan worden en wat de kosten zijn.
Met deze bank in deze conditie kun je echt niet zuiver draaien en dat was toch wel de bedoeling. Credo: wie zijn billen brandt zit op de blaren.
En dan de verkoper. Wat moet ik daarmee. Dit figuur heeft willens en wetens mij een waardeloze draaibank verkocht voor veel geld zonder op de gebreken te wijzen. Het bed had hij gemaskeerd met dik vet omdat het in zn aanhanger misschien zou roesten. Wat moet ik tegen hem zeggen? Uiteindelijk heb ik dit over mezelf afgeroepen door niet te gaan kijken voor de koop.
Leo
Mark2007

BerichtGeplaatst: Di Mei 25, 2010 6:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tja je kunt de verkoper proberen aansprakelijk te stellen en de koop ongedaan te maken, als het verkocht is via ebay kun je de verkoper een zeer negatieve beoordeling geven voor deze oplichtingpraktijken, voorlopig zit je met een verkloot bed en wie weet wat lagers en geledingen nog meer opgelopen hebben.

Mark
Naar boven
guido

BerichtGeplaatst: Vr Mei 28, 2010 3:02 pm    Onderwerp: Emco bed slijpen Reageer met quote

Een maat van mij "guzzy" op dit forum heeft dat ooit laten doen bij De Rooy Slijpcentrum B.V in Eindhoven
Ik dacht dat hij toen voor 500 euro klaar was. Het bed en de langsslede waren dan wel geslepen

mvg guido
Naar boven
dutchturbo

BerichtGeplaatst: Zo Mei 30, 2010 11:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas, Mark, heb ik de Emco V10-p op MP gekocht dus van enige bescherming is geen sprake denk ik. Misschien een maitje sturen naar Marktplaats met een klacht over de verkoper? Zou t helpen?
In ieder geval heb ik de verkoper een mail gestuurd met de klachten en vriendelijk verzocht om mij tegemoet te komen. Is nu al een week geleden en geen reactie.
Ik heb de Rooy gebeld, bedankt Guido, en inderdaad rekent die nog steeds 500 euro.
Is natuurlijk een goede optie om het bed weer inorde te maken. Maar zoals ik al eerder opgemerkt heb is de rest van de machine er natuurlijk niet ongeschonden vanaf gekomen. Ik moet dus nu een afweging maken of het nog zin heeft om het te laten doen. Mocht dat niet zo zijn dan zal ik de machine in onderdelen gaan verkopen om het financiele debacle wat te verlichten.

Leo
Mark2007

BerichtGeplaatst: Zo Mei 30, 2010 12:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

tja speling op lagers en geleidingen is natuurlijk te meten, ik vraag me af hoe ze in hemelsnaam het bed zo hebben kunnen verkloten en of de verkoper op marktplaats geen handelaar is (met een bedrijf) die de schelchte rommel via marktplaats verkoopt, in iedergeval zou ik marktplaats zelf inlichten.

Mark
Naar boven
Foks Peter

BerichtGeplaatst: Zo Mei 30, 2010 12:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Leo,

Ik heb ook nog een complete V-10 staan om op te knappen, deze komt van een LTS en is daar omgevallen het bed is nog 100% de onderkast moet ik repareren en de nonius van het support is krom, als je me een goed bod doet kan je het bed wel overnemen, of ik neem die van jouw over, voor wat reserve delen.

Stuur maar een PB-tje.

Groet Peter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
dutchturbo

BerichtGeplaatst: Ma Mei 31, 2010 8:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Peter,

Ik kan je niet mailen want mijn outlook werkt niet dus bij deze.
Je voorstel zal ik in overweging nemen maar voorlopig doe ik de draaibank niet weg en laat deze niet repareren tot duideklijk is of ik de verkoper zover kan krijgen om mij tegemoet te komen. Op mijn mail heeft hij nog steeds niet gereageerd dus aan het eind van deze week bel ik hem. Mocht dat tot niets leiden dan overweeg ik aangifte te doen bij de politie wegens oplichting.
Ik laat een expert de draaibank bekijken en een rapport opstellen. Eventueel start ik een gerechtelijke procedure. Daar kan wel enige tijd overheen gaan.
In ieder geval laat ik het er niet bij zitten.

Niet geschoten is altijd mis.

Groet Leo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Werkplaatstechniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: