Stoomgroep Holland
Stoomgroep Holland technisch forum

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Tekeningen van een 4" Fowler BB1 plough engine gezocht

Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Stoomwalsen & Trekkers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FrankB

BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2009 9:19 pm    Onderwerp: Tekeningen van een 4" Fowler BB1 plough engine gezocht Reageer met quote

Ben voornemens een 4" Fowler BB1 plough engine te gaan bouwen. Ik heb inmiddels wel 2" modeltekeningen gevonden met een koperen ketel, echter orginele tekeningen en/of modeltekeningen op 4" zouden zeer welkom zijn.
Wie heeft er iets liggen, weet waar ik deze tekeningen kan vinden of weet wellicht nog een echte machine te staan welke ik kan opmeten en waarvan ik foto's mag maken?
Frank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alex

BerichtGeplaatst: Do Sep 17, 2009 8:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als er tekeningen voor een 4" zijn zul je in Engeland moeten zoeken, ik heb wel links naar 2"en 3" tekeningen en gietstukken. Bedenk dat een ploeg machine op zich al erg groot is, een 4" is dus een kolossaal model wat rond de 800kg zal wegen, reden waar om er vaak voor 3"gekozen wordt. Een echte weegt trouwens 22 ton, en is zo zwaar dat zij niet op de weg kan rijden zonder schade aan het wegdek te veroorzaken.
Hans Heupink in Tilligte is in het bezit van een origineel span van deze machines de enige in ons land. Heel af en toe zoals met de oldtimerdagen in Tilligte ploegen ze er werkelijk mee, een indrukwekkend gezicht. Voor een Foto:
http://www.miniatuurstoom.nl/index.php?option=com_joomgallery&func=detail&id=716&Itemid=36
Ik heb nog meer foto's van deze machines gemaakt in 2007 maar omdat mijn site een nieuw foto album heeft staan die niet meer online.
Alex
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
FrankB

BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2010 5:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij een kleine update van het project. Omdat deze machines in het grootbedrijf vaak in een span van 2 werden gebruikt voor ploegen, dreggen enz. heb ik besloten 2 machines te gaan bouwen (waarmede ik overigens door diverse mensen voor gek ben verklaard, maar dat wist ik al, anders zou ik er zoiezo niet aan beginnen). Lex, waarmee ik het al een aantal keren had gehad over het bouwen van een groter model was zo enhausiast over deze machine dat hij er ook een mee bouwt, we hebben er nu dus 3 in aanbouw. In december heb ik in engeland een set 2"tekeningen besteld. De kwaliteit en de consessies die hierin gedaan zijn hebben ons doen besluiten deze niet te gebruiken voor onze 4"modellen. Gelukkig konden we niet veel later aan een set orginele tekeningen komen, waarmee we aan de slag gegaan zijn. Ook hebben we een dag (detail) foto's gemaakt van 2 echte machines. Inmiddels zijn de voor en achterwielen klaar om te schilderen, schieten de voor assen al aardig op, zijn de rookkasten in aanbouw en zijn er al diverse kleinere delen gemaakt. op http://home.planet.nl/~vand5557/ houd ik een fotoverslag bij van de vorderingen. Frank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hhogendoorn

BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2010 6:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

FrankB schreef:
Hierbij een kleine update van het project. Omdat deze machines in het grootbedrijf vaak in een span van 2 werden gebruikt voor ploegen, dreggen enz. heb ik besloten 2 machines te gaan bouwen (waarmede ik overigens door diverse mensen voor gek ben verklaard, maar dat wist ik al, anders zou ik er zoiezo niet aan beginnen). Lex, waarmee ik het al een aantal keren had gehad over het bouwen van een groter model was zo enhausiast over deze machine dat hij er ook een mee bouwt, we hebben er nu dus 3 in aanbouw. In december heb ik in engeland een set 2"tekeningen besteld. De kwaliteit en de consessies die hierin gedaan zijn hebben ons doen besluiten deze niet te gebruiken voor onze 4"modellen. Gelukkig konden we niet veel later aan een set orginele tekeningen komen, waarmee we aan de slag gegaan zijn. Ook hebben we een dag (detail) foto's gemaakt van 2 echte machines. Inmiddels zijn de voor en achterwielen klaar om te schilderen, schieten de voor assen al aardig op, zijn de rookkasten in aanbouw en zijn er al diverse kleinere delen gemaakt. op http://home.planet.nl/~vand5557/ houd ik een fotoverslag bij van de vorderingen. Frank.

Jullie gaan als een speer, vlgs mij wordt er gereden op de laatste zaterdag van augustus !
Succes met de bouw, Hans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Stoomwalsen & Trekkers Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: