Stoomgroep Holland
Stoomgroep Holland technisch forum

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

myford super 7
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Werkplaatstechniek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ken

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 12:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hey jeroen ,
dat ik de motor er zo niet af krijg is inderdaad wel jammer , de poeli is inderdaad te groot voor het gat .
hetgeen ik schrik van heb is dat als ik er met een hamer een tik op ga geven ik de motor lagers ga beschadigen , zoals je wel weet zijn deze meestal vrij gevoellig voor slagen !
maar ok ik ga straks tijd maken en zien of ik hem er vandaag af krijg .
die bouten waar je het over hebt om de bank op de kast te monteren , deze dienen ineens ook als stelbout als ik het goed begrijp ?
zijn dit speciale bouten van myford ?
wat de precisie betreft is het inderdaad zo dat precisie staat of valt met het feit hoe goed je bank is uitgelijnd (machine waterpassen ).
maar hier ben ik nog niet aan toe , eerst en vooral moet ik de oorzaak van het trillen zien te achterhalen en verhelpen .
mijn bankje ziet er inderdaad erg netjes uit voor haar leeftijd , de dingen die te controleren waren heb ik terplaatse bij aankoop gecontroleerd en dit zat wel goed , het bed heeft zeer weinig of geen speling (van wat ik kon zien en meten hé !) de hoofdspindel heb ik de klauw afgehaald en een klokje opgezet , was tot op een 0.01 zuiver de naald beweegd wekelijk niet !!!
dit soort dingen ben ik wel vrij gerust in dat het nog allemaal goed zit .
enkel de bewigings as (spil ) ven de dwarsslede heeft iets of wat speling , maar als je iets of wat kan draaien weet je dit wel op te vangen .
maar in principe zou ik hier een een ander in moeten zetten .
de freqentie regelaar (inverter) ben ik nog niet helemaal mee weg , hier zou ik volgens de handleiding niet enkel traploos maar ook digitaal het toerental mee moeten kunnen instellen of bepalen , maar dit lukt om de één of andere reden niet .
maar nog eens , dit zijn zorgen voor later eerst de trillingen aanpakken .
ik hou je allesinds op de hoogte ,
gr
Jeroen

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 1:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Myford heeft daar inderdaad speciale stelbouten voor. Maar met een gewoon stukje draadeind en vier moeren kom je ook een heel eind; twee moeren voor bevestiging aan de kast, dan één moer onder de bankvoet en één moer erboven. Zoiets. Maar je hebt gelijk, eerst die v.... poelie.

Jeroen
Foden_sam

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

enkel de bewigings as (spil ) ven de dwarsslede heeft iets of wat speling , maar als je iets of wat kan draaien weet je dit wel op te vangen .
maar in principe zou ik hier een een ander in moeten zetten .

Ken
Even ingaand op bovenstaande: bij Arc-Eurotrade (http://www.arceurotrade.co.uk/projects.aspx) staat hoe je de spindel van de dwarsslede kunt verbeteren door toepassen van 2 druklagertjes en een naaldlager. Omschrijving van hoe en en met welke maat lagertjes staat op de site beschreven. Heb dit toegepast op mijn ML10 en het geeft zeker een verbetering. Je haalt er geen speling op de draad mee weg natuurlijk, maar wel de speling uit de bevestiging van slede aan spindel. Succes met je Myford 7
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Henry

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ken,

Als ondanks alle adviezen de klembusschijf niet te demonteren is, het volgende:
Gebruik GEEN poelietrekker!!!
Met het klembus systeem wordt de v-snaarschijf n.l. op de conische klembus getrokken.
Indien je met een poelietrekker aan de v-snaarschijf gaat trekken trek je deze nog vaster op de klembus en de klembus op de as.
In jouw geval zou ik twee gaten boren in de klembus en daar draad in tappen b.v. M12.
Van een stuk plat van voldoende dikte een brugje maken.
In het asgat van de klembus een stuk rond plaatsen. (ca. 1mm kleiner dan de motoras)
Twee stukken draadeind in de klembus draaien, brug monteren met twee moeren en onderlegringen.
Dan proberen de klembus en v-snaarschijf als een geheel aan de motoras trekken.
Ook hier (al doe je het niet graag) de zaak onder spanning even laten schrikken.
Mocht dit ook niet lukken blijft er nog een methode over naar die gaat nog een stapje verder.
Voorlopig succes.

groeten Henry
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jeroen

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 6:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, de snijbrander....

(geintje)

Nog één ding nu ik er aan denk, de opspanbouten van Myford gaan samen met en zijn ingebouwd in ophoogblokken (raisingblocks). Ik heb die onder mijn S7 staan en het maakt het schoonmaken onder de bank een stuk makkelijker. Ik kan ze je aanbevelen. Misschien dat onze bekende chineesleverancier bij Waddinxveen er nog een paar heeft liggen. Kun je meteen kijken of hij óók nog een originele poelie heeft.

Jeroen
marcel s

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 9:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hallo jeroen
je bedoeld deze

inderdaad samen met de spaanbak wil ik ze niet meer missen Shocked en inderdaad ik kan ze aanbevelen
en Ken Jeroen zegt geintje snijbrander Laughing maar het kan wel helpen als je de poelie aan de buiten kant warm stookt (zet uit ) dan komt hij misschien wel los
mvg Marcel
ken

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 9:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hoi beste mensen ,
vandaag weeral geen tijd gehad voor de draaibank , het zal voor morgen middeg worden .
ik heb namenlijk een put in de tuin gegraven vandaag van één op één meter en een meter diep !!!! Confused
dit was echt geen pretje in bijna uitsluitend stenen , en dan nog eens dit weer erbij ! Sad
maar het moest nu eenmaal .
wat de poeli betreft , weeral mijn dank voor de vele reactie's en tips .
ik hoop dat met één van de gegeven methodes het ding gaat los komen .
ik was er ook al over aan het denken om de bank met raisingblocks en een spanenbak ( lekplaat ) uit te rusten .
mischien wel eens de moeite om een mailtje naar HB te st .
mocht hij ook nog een originele poeli hebben liggen was dit mooi meegenomen .
ik hou jullie op de hoogte , gan nu iets eten . Smile
gr
ken
ken

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2010 3:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dag allemaal ,
vandaag de halve dag in de weer geweest met de poeli eraf te krijgen .
zonder resutaat !!! Sad Sad Sad
ik heb dus eerst voor de methode gekozen van het verwarmen van de buitenste schijf , dit omdat ik boren in de poeli als laatste optie zag .
maar morgen dan toch maar de methode toepassen beschreven door henry .
ik hou jullie weer op de hoogte .
gr
ken
ken

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2010 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hey henry heb je mijn mail gehad ?
gr
ken

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2010 11:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hey
goed nieuws !!!
en ..........minder goed nieuws

de poeli is eraf !!! dit is het zeer goede nieuws ( alles is héél gebleven )
slecht nieuws is dat er nog trillingen zijn !

nadat ik de poeli eraf heb gekregen heb ik deze schoongemaakt en terug gemonteerd , vevolgens de motor terug eens laten draaien . resultaat - de slag die eerst visueel te zien was is eruit ( ik denk dat hij er gewoon scheef op zat )
heb wel nog niet de klok erop gezet maar op het eerste zicht zit hij goed .
vervolgens terug de riem erop en laten draaien , nog steeds trillingen !
maar .....anders dan voorheen , niet meer zo hevig .
als ik nu naar de riem kijk (langzaam draaiend ) dan zie ik een zeer duidelijke slag in de riem zelf , telkens op hetzelfde punt gooit hij zich even uit .
en dit terwijl : ik aan de polie van de motor as visueel niets fout meer kan waarnemen
ik aan de poelie erboven visueel ook niets fout kan waarnemen

enkel aan de riem zelf zie ik een zeer duidelijk slag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht      Plaats Reactie    Stoomgroep Holland -> Stoomgroep Holland Forum Index -> Werkplaatstechniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4

Ga naar: