Informatie A.i. Hembrug dr1

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Informatie A.i. Hembrug dr1

Berichtdoor jelle » Do Jul 21, 2011 8:37 pm

Hallo, ik heb begin dit jaar mijn Myford ml7 die ik ooit heb gekregen van een oude buurman weggedaan, hij was van 1957 veel gebruikt en echt versleten.(de draaibank dan he, de buurman is al jaren dood).
Nu ben ik op zoek naar wat anders.
Nu zit ik met wat vragen over de A.i. Hembrug DR1 wat ik een erg mooie machine vind en ook nog eens een Nederland product is.
Zover ik weet is deze bank al vanaf 1947 in productie en zijn er verschillende uitvoeringen van.
Ik zou graag willen weten welke uitvoeringen er zijn en hoe ik achter het bouwjaar kan komen wanneer ik bij een machine ga kijken.
En vanaf wanneer een gehard bed standaard is?
En meer van dat soort vragen.
Weet iemand waar ik deze info kan opvragen, of zijn hier boeken van?
Alle info is welkom.
Alvast Bedankt.
jelle
 
Berichten: 6
Geregistreerd: Do Jul 21, 2011 8:08 pm
Woonplaats: Zwaag

Berichtdoor ewapenaar » Za Jul 23, 2011 11:42 am

Hoi Jelle,

hier http://www.hembrugmuseum.nl/ kan men je vast wel verder helpen.
Gebruikers-avatar
ewapenaar
 
Berichten: 59
Geregistreerd: Zo Aug 29, 2004 4:25 pm
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Zore » Za Jul 23, 2011 3:27 pm

AI machines, daar valt een en ander over te vertellen. Ik heb gedraaid op de "AI" en het kan best iets voor je zijn. De specificaties zal je moeten bekijken idd maar de uitvoeringen die verschillen behoorlijk. Alleen al op het oog dus zonder serienummers zijn er kenmerken op te noemen waaraan je iets kunt afleiden. Het gaat om wijzigingen die horen bij de machines van een bepaalde productiedatum. Zo is bekend, bijvoorbeeld, dat de machines die je inschakelt met een hendel die beweegt in een sleuven plaat, zijn "oude" machines. Zo'n Hembrug draaibank, een goed exemplaar, daar zal je een zoekactie voor moeten starten IMO, want ze worden oud, en dan moet de boel worden nagekeken. De aandrijving heeft vaak werk nodig of het verfwerk is verschrikkelijk slecht, afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk....Een snaar van de aandrijving heb ik wel eens gewisseld, en dan wordt de hoofdspil opzij geschoven, maar ook de oliekeerring moet je vervangen; de hoofdspil draait in een oliebad en verversen van olie is wat we deden. De machine waar ik onlangs nog op gedraaid heb, stond in een werkplaats voor historische stoomtreinen, en was helemaal droog. Dwz de tandwielen pakte geen olie meer op uit het reservoir. De draaier kende die machine al zijn hele leven en maakte weggooi gebaren. Ik wil maar zeggen, weet wat je koopt! O ja nog even dit. Een spaninrichting om klauwplaten te wisselen is echt praktisch in gebruik. Het is de cam-lock, die met 3 pennen in elk geval. Dat systeem werkte OK op de technische school. Veel plezier toegewenst met de aankoop.
Gebruikers-avatar
Zore
 
Berichten: 26
Geregistreerd: Ma Dec 17, 2007 8:57 am
Woonplaats: Leiderdorp

Berichtdoor jelle » Za Jul 23, 2011 5:06 pm

Bedankt voor je antwoord.
Dit soort weetjes heb ik echt wat aan, top.
Ik zal ook niet over een nacht ijs gaan voordat ik tot aankoop van een machine overga. Ik wil eerst zeker weten dat ik er geen miskoop aan heb. Zeker aangzien de prijzen die er voor gevraagd worden nogal uit elkaar liggen.
Ik weet er een voor 900 euro te koop maar ook een voor 4250 euro. Het zou zonde zijn wanneer ik een dure koop waar van alles aan mankeert.
vandaar dat jullie info heel erg welkom is.
jelle
 
Berichten: 6
Geregistreerd: Do Jul 21, 2011 8:08 pm
Woonplaats: Zwaag

Berichtdoor Gep Engler » Di Jul 26, 2011 4:20 pm

Hallo Jelle,

Kijk ook eens hier:
http://www.lathes.co.uk/hembrug/

Succes ermee!
Gep
Homepage: http://home.kpn.nl/gep2/
Gebruikers-avatar
Gep Engler
 
Berichten: 72
Geregistreerd: Wo Okt 21, 2009 10:20 am
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jelle » Di Jul 26, 2011 9:59 pm

Gep Engler schreef:Hallo Jelle,

Kijk ook eens hier:
http://www.lathes.co.uk/hembrug/

Succes ermee!
Gep
Homepage: http://home.kpn.nl/gep2/


Dat is idd een mooie site met een hoop info. Thanks!
Het is niet goed omdat het oud is, maar oud omdat het goed is!!!
jelle
 
Berichten: 6
Geregistreerd: Do Jul 21, 2011 8:08 pm
Woonplaats: Zwaag

Berichtdoor jelle » Za Jul 30, 2011 5:46 pm

Hallo,

Op een Amerikaans forum vond ik de volgende informatie:

[i]Hembrug DR 1 lathes were made 7 different version:

DR1 =basic version
DR 1 S =more spindelspeeds and thread pitches
DR 1 M =variable speed,Philips mototronic
DR 1 Z as DR 1 but more powerfull motor 7,5 HP(standard 2,5 HP)
DR 1 P = production lathe,no backgear,no thread cutting possibility
DR 1 PS = as DR 1 P,but higher max spindelspeed(6300 rpm)
DR 1 PZ = as DR 1 P,but more powerful motor(6,5 HP)
All above lathes was also aviable long version 750 mm

Ook heb ik gezien dat de onderbouw van de draaibank in meerdere uitvoeringen voorkomt.
Namelijk met een ruimte tussen de poten en een onderbouw waar deze ruimte dicht is.

Is er iemand die weet of dit bouwjaar afhankelijk is en zo ja. Welke zijn de oude en welke zijn de nieuwe?

Gr Jelle
jelle
 
Berichten: 6
Geregistreerd: Do Jul 21, 2011 8:08 pm
Woonplaats: Zwaag

Berichtdoor jelle » Za Jul 30, 2011 5:47 pm

ewapenaar schreef:Hoi Jelle,

hier http://www.hembrugmuseum.nl/ kan men je vast wel verder helpen.


Ik heb er een mailtje aan gewaagd ik ben benieuwd.

Bedankt voor de link.
Het is niet goed omdat het oud is, maar oud omdat het goed is!!!
jelle
 
Berichten: 6
Geregistreerd: Do Jul 21, 2011 8:08 pm
Woonplaats: Zwaag


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast