Afsteken

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Eddy
Berichten: 91
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 7:49 pm
Locatie: Heibloem

Afsteken

Bericht door Eddy » di sep 04, 2007 9:06 pm

Help.
Ik krijg het afsteken op de draaibank maar met veel moeite voor elkaar.
Wat doe ik verkeerd??

Situatie:
Afbeelding

De beitel staat op centerhoogte (eerder iets te laag dan te hoog).
Langsslede gefixeerd.
Met of zonder koeling, de beitel hapt.
Soms heb ik het gevoel, dat ik aanzet geef, maar dat de beitel het materiaal niet in wil, todat hij in 1 keer een "hap" pakt.

Resultaat, een oneffen oppervlak:
Afbeelding

Het geheel gaat ook met veel lawaai gepaard.

Heel graag advies.

Eddy.

Roy Wilms
Berichten: 246
Lid geworden op: do mei 04, 2006 12:49 pm
Locatie: Tegelen

Bericht door Roy Wilms » di sep 04, 2007 9:48 pm

Eddy,

wat voor materiaal is het? En wat voor toerental/snijsnelheid draai je? Denk dat het een combinatie is van een te hoge snelheid en materiaal.

Roy

Gebruikersavatar
Beunhaas102
Berichten: 470
Lid geworden op: do jun 22, 2006 11:22 pm
Locatie: Groenlo, Achterhøek

Bericht door Beunhaas102 » di sep 04, 2007 10:02 pm

Als ik naar de foto kijkt steekt de beitel veels te veel uit, span de beitel eerst korter in. Zet de beitel vervolgens haaks op het werktuk (bijv. tegen de klauwplaat of tegen de afgevlakte voorzijde van je product).

Laag toerental houden, geleidelijk voeden.

Steek evt. in meerdere malen, dus eerst een keer steken, vervolgens een mm verder de gleuf iets breder steken, de beitel een halve mm weer terug, en daarna het product afsteken. Hierdoor ligt de beitel vrij aan de zijkanten, waardoor er minder trillingen zijn.
Laatst gewijzigd door Beunhaas102 op di sep 04, 2007 10:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Eddy
Berichten: 91
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 7:49 pm
Locatie: Heibloem

Bericht door Eddy » di sep 04, 2007 10:02 pm

Volgens mij is het automatenstaal. Ik heb het geprobeerd bij 420, 640,1000 toeren. Diameter werkstuk 40mm.

Gebruikersavatar
Beunhaas102
Berichten: 470
Lid geworden op: do jun 22, 2006 11:22 pm
Locatie: Groenlo, Achterhøek

Bericht door Beunhaas102 » di sep 04, 2007 10:06 pm

1000 toeren is veel te veel, en gevaarlijk (brekende beitelpunt), Toerental bij steken doe ik meestal op gevoel, maar hoger dan 400 is het zeker niet. Probeer nog eens een wat lager toerental, span de beitel eerst korter in, steek een gleuf breder als de beitel. Span de beitel weer verder uit, steek hem nu compleet af (zonder dat de beitel aan de zijkanten aanlopen).

Zorg dat de beitel haaks staat tov. je werkstuk!
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

afsteken

Bericht door Rene Witteman » di sep 04, 2007 10:12 pm

Beste Eddy,
Als ik de foto goed bekijk zit er een hardmetalen plaatje in de beitel.
Probeer eens een beitel te slijpen uit toolbit, dit geeft beslist beter resultaat.
De hardmetalen plaatjes zijn relatief "bot" een behoren gebruikt te worden met een hoge aanzet en hoge snelheid.
Voor een stuk automatenstaal, rvs, aluminium o.i.d. heb je voldoende aan een stuk goed geslepen toolbit.
En dit geeft een zeer net resultaat.


mvg Rene

Eddy
Berichten: 91
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 7:49 pm
Locatie: Heibloem

Bericht door Eddy » di sep 04, 2007 10:52 pm

Ik zal morgen eens een toolbit gebruiken.

Heb net wat geprobeerd met wat verschillende diameters bij toerental 420.
Maar hetzelfde resultaat. Lawaai en slecht snijdend. Bah.
De beitel iets onder het hart opgespannen helpt ook niet.

Was begonnen met de wielen van de Dacre.

Gompy
Berichten: 366
Lid geworden op: wo aug 01, 2007 10:43 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy » di sep 04, 2007 10:56 pm

Ik weet niet of je je bank de andere kant op kan leten draaien ?
Zo ja, span dan je beitel op zijn kop in en steek dan af (wel de beitel op hoogte stellen !)
Je klauwplaat *zakt* altijd in de loop der tijd in het lager, zelfs nieuwe banken kunnen daar last van hebben.
Dat klein beetje speling zorgt er voor dat je beitel gaat *hakkelen*.
Het werkstuk wil als het ware op de beitel *klimmen*.
Door de draairichting om te draaien en de beitel omgekeerd te plaatsen hef je de speling in het lager op.
Die zgn speling komt omdat je altijd in de zelfde draairichting afdraait, men noemt dat ook wel rolspeling.
Wanneer je de lagerschalen gaat meten, dan zal je zien dat ze zelfs ovaal zijn met het *dieptepunt* onderin aan de kant van de beitelhouder.

Gebruikersavatar
Beunhaas102
Berichten: 470
Lid geworden op: do jun 22, 2006 11:22 pm
Locatie: Groenlo, Achterhøek

Bericht door Beunhaas102 » di sep 04, 2007 11:09 pm

Kan je bank niet lager als 420 toeren? Ik steek, ik gok met ca. 200 toeren.

En heb je de beitel wel recht (haaks) op het werkstuk staan?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Roy Wilms
Berichten: 246
Lid geworden op: do mei 04, 2006 12:49 pm
Locatie: Tegelen

Bericht door Roy Wilms » wo sep 05, 2007 7:58 am

Automatenstaal moet goed kunnen eigenlijk. Het kan ook zijn, dat je bank gewoon niet stabiel genoeg is om te steken, door de erg hoge krachten die je frame krijgt bij steken. Probeer idd eens met een snelstalen steekbeitel. Ik heb ook een hardmetalen beitel erbij, maar die gebruik ik alleen bij alu en non-ferro. Straks bij mijn nieuwe draaibank (ENR prince) kan ik de hardmetalen wel vol gebruiken)

Roy

Eddy
Berichten: 91
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 7:49 pm
Locatie: Heibloem

Bericht door Eddy » wo sep 05, 2007 8:20 am

Roy Wilms schreef:Het kan ook zijn, dat je bank gewoon niet stabiel genoeg is om te steken, door de erg hoge krachten die je frame krijgt bij steken.
Hier begin ik ook steeds meer aan te denken.
Het betreft een HBM 250x400

Maar vanavond zal ik eens al het voorgestelde proberen.

Roy Wilms
Berichten: 246
Lid geworden op: do mei 04, 2006 12:49 pm
Locatie: Tegelen

Bericht door Roy Wilms » wo sep 05, 2007 8:43 am

Ik heb dezelfde machine maar dan van het merk Quantum. Dus het moet wel kunnen. Gewoon toerental 210 nemen. Snelstalen beitel (scherp!) en continu voeden. (af en toe lossen is wel goed, als je wat dieper komt.). ook je dwarsslede goed vastzetten! En koelen.

Roy

Eddy
Berichten: 91
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 7:49 pm
Locatie: Heibloem

Bericht door Eddy » wo sep 05, 2007 5:45 pm

Ik heb het nu geprobeerd met dit type.
Op m'n werk geslepen en geprobeerd en dat stak prima af.

Thuis wil het gewoon niet. Wel veel lawaai, maar netjes snijden, ho maar.
Ik heb op een gegeven moment iets meer aanzet gegeven en wat schetst m'n verbazing, het mes hapt zich vast in het materiaal en de drieklauw blijft gewoon stilstaan :?:
Gebruikt toerental 210.

Gompy
Berichten: 366
Lid geworden op: wo aug 01, 2007 10:43 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy » wo sep 05, 2007 6:23 pm

Wees blij dat je snaaraandrijving hebt anders had het je een paar tandwielen gekost.
Voor de rest gewoon blijven proberen en goed raad in de wind slaan dan kom je er wel.

Eddy
Berichten: 91
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 7:49 pm
Locatie: Heibloem

Bericht door Eddy » wo sep 05, 2007 7:39 pm

Reject schreef:en goed raad in de wind slaan dan kom je er wel.
Wat bedoel je hiermee?


Ondertussen de "op de kop" methode geprobeerd. Hetzelfde resultaat.

Plaats reactie