Dacre in SolidWorks

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Kloppertjes

Dacre in SolidWorks

Bericht door Kloppertjes » za sep 08, 2007 7:24 pm

Ik zag dat iemand anders ook bezig was in het 3D CAD/CAM pakket SolidWorks om de Home-made Dacre te tekenen.

Ik heb dit zelf ook gedaan en het leek me leuk om de resultaten hier te laten zien. Het model is geanimeerd en beweegt op de juiste manier.

Zoals te zien is, heb ik een eigen opbouw gebouwt. Ik vind de standaard open opbouw niet echt aantrekkelijk, en heb besloten er zelf een gesloten cabine op te bouwen.

[img width=550 height=355]userimages/40_DacreSW01S.jpg[/img]

[img width=550 height=413]userimages/40_DacreSW02S.jpg[/img]

[img width=550 height=413]userimages/40_DacreSW03S.jpg[/img]

Eddy

Bericht door Eddy » za sep 08, 2007 8:33 pm

Prachtig,

Ik ben zelf ook bezig:
Afbeelding

Ik ben nog niet zo ver als jij. Zou je je SW files willen sharen?
Scheelt mij weer een hoop werk. Wel leuk werk trouwens.

Bedankt,
Eddy.

Kloppertjes

Bericht door Kloppertjes » zo sep 09, 2007 10:38 pm

Ik zal binnenkort de bestanden even in een zipje zetten. Mis geloof ik nog wel een paar onderdelen. (In ieder geval de steun voor de ketel aan de achterkant).

Verder heb ik ook niet de moeite genomen alle gaten met de juiste voorboordiameter en Cosmetic-Thread te maken. Als er een M2 gaatje in het model zit, heb ik daar gewoon een rond 2 mm gat zitten. Het ging er mij meer om te kunnen zien of en hoe alles in elkaar ging passen.

Eddy

Bericht door Eddy » zo sep 09, 2007 10:55 pm

Alvast bedankt voor je zipje. :D

Wat ik klaar heb staat hier
Laatst gewijzigd door Eddy op vr sep 21, 2007 9:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

erik jan

Dacre in Solid Works

Bericht door erik jan » ma sep 17, 2007 11:43 pm

Hallo Kloppertje,

Ik ben zeer geintresseerd in je SW file van de Dacre. Je hebt er een leuk model van gemaakt. Het werk van Eddy heb ik ook gezien, en dat is prima tekenwerk.

Zelf ben ik bezig met een opvolger van de Dacre, nu naar duits voorbeeld.
Had ik al aardig klaar in Inventor, maar ben nu ook overgestapt naar Solid Works.

Groetjes

Erik-Jan

Eddy

Bericht door Eddy » vr sep 21, 2007 1:50 pm

Met dank aan kloppertje v.w.b. een paar ontbrekende delen en het idee van een animatie.
En ik weet nu ook hoe je de stoomdom tekent :D

Afbeelding

Vogende week begin ik weer met goede moed aan de wielen.

Kloppertjes

Bericht door Kloppertjes » za sep 22, 2007 2:41 pm

Ziet er goed uit eddy :)

Die stoomdom was echt een rot ding om te maken. Ik heb tot nu toe nog geen betere manier kunnen vinden, dan de manier waarop ik het nu heb gedaan. (een manier die zeker niet de schoonheidsprijs verdient :roll: )

Omdat 12 MB te veel blijkt voor veel mailboxen is het maar zo opgelost, met dank aan de Admin.

De SolidWorks Files in een .ZIP bestand

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » za okt 13, 2007 1:33 pm

Ik ben zelf ook bezig in Solid Works, echter ik krijg iets niet voor elkaar, misschien dat 1 van jullie het weet?

Ik heb een cilindervormig werkstuk, met over de lengte een aantal opstaadne randen, nu wil ik een vlakke kant op een deel van die cilinder hebben (niet over de gehele lengte!). Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Chris

Bericht door Chris » za okt 13, 2007 2:08 pm

Hiervoor moet je een 'Reference plane' toevoegen.

Dit doe je via:
insert -> reference geometry -> plane.

Je kunt nu 1 van de basis planes selecteren(of een ander referentie vlak).
Je nieuwe vlak wordt dus tov van het geselecteerde vlak geplaatst.

Je kunt verschillende translaties toepassen: afstand, hoek e.d.

Je wilt hier dus voor een afstand gaan. Op de nieuwe plane teken je het vlak dat je van je cilinder af wilt snijden, en deze sketch ga je 'Extrude cutten'.

Wat wellicht makkelijker was geweest, was dat je door middel van een sweep je cilinder maakt. Ik weet niet of je hier ervaring mee hebt.

Wat ik kan doen is, ik kan je twee handleidingen sturen die wij op de opleiding net doorgewerkt hebben. De eerste handleiding gaat echt over de basis van Solidworks(extrude, revolve, sketches defined maken, assemblies maten e.d.) de tweede handleiding behandelt wat geavanceerdere technieken zoals loft, sweep e.d.

Het is wel van belang dat je met sweep e.d. om kunt gaan, het kan je namelijk heel veel tijd besparen :)

ewapenaar
Contacteer:

Bericht door ewapenaar » za okt 13, 2007 3:12 pm

Hoi Beunhaas,

Bedoel je zoiets?

Afbeelding
Afbeelding
Zo ja, dan is de beschrijving van Chris uitstekend. Zo niet probeer dan met een schets aan te geven wat je bedoeld.

Groeten,

Erik

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » za okt 13, 2007 6:23 pm

Bedankt voor de tips! Ik bedoel idd zoiets als ewapenaar bedoelt alleen de opstaande randen moeten radiaal zijn, maar ik denk dat dat verder weinig uitmaakt.

Uhm ben zelf als doorgewinterde AutoCADer ook door school geforceerd over te gaan op SW :P, de basis ed. dat lukt allemaal wel aardig, alleen met dit soort dingetjes kom ik er dus niet meer uit. Dus Chris, in die 2e handleiding heb ik evt. wel interesse :wink:

ewapenaar
Contacteer:

Bericht door ewapenaar » za okt 13, 2007 8:17 pm

Beste Beun,

wees maar gelukkig dat je met een tekenprogramma leert te werken dat je helpt ipv een programma als AutoCAD waar je veel voor betaald en geen enkele toegevoegde geeft.

Laat je ons zien waar je mee bezig was?

Groeten,

Erik

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » za okt 13, 2007 8:46 pm

Nou voor mijn werk (lasersnijden/-graveren) gebruik ik dagelijks AutoCAD LT '97 (R14), en voor 2D zou ik ook eigenlijk niks anders willen. Wat betrefd 3D heb ik enige ervaring met AutoCAD en nu dus (inmiddels wat meer) met SW, en AutoCAD beviel me toch beter... Maar wie weet, misschien bedenk ik me nog wel :lol:

Wat betrefd te tekeningen, zoals gezegt het is voor school. En omdat ik de tekeningen van school zo ongeveer af heb en toch nog een beetje wil oefenen ben ik begonnen aan het tekenen van de machine die ik ooit nog eens wil gaan bouwen

Afbeelding

Hiermee was ik dus begonnen met het tekenen van de cilinders (achterin op de foto te zien), en liep ik dus tegen dit probleem aan. Tevens krijg ik geen zichtbaar schroefdraad, maar volgens mij ligt dit aan de videokaart/rekengeheugen.

Chris

Bericht door Chris » zo okt 14, 2007 9:31 pm

Ok, stuur maar een pb met je e-mail adres, dan zal ik ze wel mailen.
Mocht iemand anders geinteresseerd zijn dan hoor ik het wel

Chris

Chris

Bericht door Chris » zo okt 21, 2007 1:23 am

Even tussendoor, heb je de handleiding inmiddels ontvangen Remco? Ik had je nog een PB gestuurd, maar die heb je denk ik niet gelezen :)

Het is namelijk een keer fout gegaan met het versturen(de handleidingen zijn ~ 8-9 mb. Mocht je ze niet ontvangen hebben dan hoor ik het wel, ik heb ze namelijk ook op mijn ftp server staan).

Plaats reactie