Reageer op: Zwarten van metaal

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Zwarten van metaal Reageer op: Zwarten van metaal

Erwin
Deelnemer

gerard wrote:

Hallo allemaal!!

Ik heb net even de stukken hierboven door gelezen. En ben er achter gekomen dat het zwarten van metalen nogal lastig is. Nou doet het volgende zich voor. Ik was vanmiddag het bedrijf eens aan het opruimen en kwam een echte ïnstalatie voor het zwarten van metalen tegen. Mijn baas had deze al in geen 100 jaar meer gebruikt. Daarnaast stond een heel mooi wit emmertje met daarin een zoutoplossing de zelfde die erwin beschreef dit wordt gebruikt voor het zwarten. De zoutoplossing zorgt ervoor dat het kookpunt van het water verhoogt wordt. Zover was ik maar heeft iemand ook de now how van deze bewerking???

Groeten Gerard

een beetje laat,

maar wat wil je weten? oplossing in de bak doen, werkstuk heel goed ontvetten en net zo lang in de warme bak doen totdat hij mooi zwart is.

daarna cascade spoelen (spoelen in steeds schoner water) meestal zijn dit 3 bakken ofzo, daarna in de olie gooien om tegen roest te beschermen.

Scroll naar boven