De nieuwste berichten › Forums › Locomotieven en spoorse zaken › 3½", 5", 7¼" spoor › ketel Br 23 3.5 inch › Reageer op: ketel Br 23 3.5 inch
Als nieuw forumlid wil ik mij in het kort even voorstellen
Ik ben inmiddels de middelbare leeftijd gepasseerd.
Waardoor ik meer tijd begin te krijgen voor een van mijn hobby’s uit vroegere jaren en U raadt het al wat die zijn: stoommachines.
Ik heb er voor ongeveer 40 jaren terug verschillende gebouwd en eigenlijk weggegeven, waar ik nu zoveel spijt van heb als haar op mijn hoofd. (en die heb ik nog veel)
Mede door invloed van mijn kinderen, heb ik daarom verleden jaar het besluit genomen om een loc uit de baureihe 23 schaal 1:16 te bouwen.
Ik heb voor 1:16 gekozen, omdat dan het uiteindelijk gewicht nog niet zo groot is.
Ik ben daaraan toen begonnen, maar liep tegen kleine afwijkingen in de tekening aan, die ik daarvoor had aangeschaft.
Ook vond ik de bouwbeschrijving toen voor mij niet niet erg duidelijk.
Overigens hoed af voor de tekenaar en schrijver, want het is geen gemakkelijke opgave om zoiets te doen.
Ik heb toen het bouwen stil gelegd, om eerst de tekening om te zetten in een cad tekening.
Ik ben inmiddels zover daarmee dat deze bijna geheel voltooid is (circa 1300 onderdelen). Ik heb alleen de standaard onderdelen zoals boutjes en moertjes niet mee getekend.
Overigens door het tekenen van deze loc, is voor mij de handleiding een stuk duidelijker geworden. En beschik ik over soort naslagwerk waarin ik deze machine vanuit alle hoeken kan bekijken.
Zover de voorgeschiedenis.
Nou heb ik b.v. gezien op de site van Erik dat hij gegoten wielen gebruikt.
Ik had voor mijzelf het plan opgevat om zelf 17 spaaks wielen te maken.
Daar vindt ik echter heel weinig lectuur over. Het enige voorbeeld wat ik kan vinden in frontaal aanzicht in een klein plaatje in de handleiding.
Daarom de vraag, zijn er hier op het forum leden die deze wielen zelf gemaakt hebben?
Ik heb zelf wel een idee hoe dat ik dit het beste kan doen.
Maar tips van andere mensen die dit al eerde gedaan hebben. Zouden wellicht uit kunnen wijzen, dat er een kortere de weg naar Rome is, dan ik nu denk dat hij is.
Of misschien zeggen die mensen wel, begin er niet aan, het is haast niet te doen.
En zijn er misschien ergens tekeningen te vinden van de originele wielen.
Ik ben overigens bij het nazoeken naar deze wielen gestuit op foto’s, waaruit men op zou kunnen maken dat niet altijd dezelfde wielen gebruikt werden. Maar daar kan ik abuis in zijn.
Groeten Gijs