Reageer op: stoom in schepen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen stoom in schepen Reageer op: stoom in schepen

Anonymous
Deelnemer

klaas wrote:

Hallo Bouwers

Zijn er ook mensen onder jullie die stoom in een boot of sloep hebben ?

In gedachten ben ik al een eind op weg met een idee.

Misschien kan ik een hoop mensen op weg helpen met een idee waardoor het mogelijk moet zijn om uren te kunnen varen zonder een keer naar de kant te hoeven om te zien hoeveel water er nog in de ketel zit.

Ik ben namelijk bezig met “flash stoom” ketels.

Dit is niets meer dan een lengte buis, afhankelijk van de grootte van het model met een diameter tussen de 6 en de 10mm uitwendig en een lengte van minimaal een meter of 2.

Dit wikkel je spiraal gewijs ergens omheen zodat je mooie windingen krijgt, indien mogelijk verschillend van diameter zodat ze in elkaar passen, de uiteinden soldeer je dan met zilver aan elkaar.

Aan de onderzijde komt een inlaat klepkast te zitten en aan de bovenkant, de uitlaat, komt een verdeelblokje waar de veiligheid, manometer, regulatuer eneventuele fluit komen te zitten.

Voorts mak je van dunne staalplaat, of RVS een mooie buis, of je hebt toevallig een stukje dunwandige pijp liggen voor de buitenwand van de ketel.

De spiralen laat je in dit stuk buis zakken en je maakt het zelf af zoals je wilt, rookkast met schoorsteen etc.

Voor een stoomscheepje zou ik aan de onderzijde een “campinggas” brander o.i.d. monteren of een spiritus vergasser.

Hoe werkt het nu?

Belangrijk is dat je een heel eenvoudig pompje maakt, zelf denk ik aan een occilerend machientje, 2 cilinder, dubbelwerkend met daar aan gekoppeld wellicht met een worm vertraging een voedingspompje.

De werking:

Zorg er voor dat er al wat water in de spiralen zit, (handpomp), steek de brander aan.

Het weinige water zal snel overgaan in stoom en dit moet via een afsluitertje naar het pompmachientje geleid worden, deze zal gaan draaien en vervolgens er voor zorgen dat het nodige water in de spiralen zal worden gepompt, als er verder geen stoom wordt afgenomen zal de veiligheid gauw open gaan.

De theorie is dus dat zolang er voldoende water aan boord is en het vuur goed blijft branden er altijd voldoende stoom aanwezig zal zijn om te varen.

De hoeveelheid water en de warmte van het vuur zijn bepalend van de hoeveelheid stoom die geproduceerd wordt.

Ik hoop deze winter/voorjaar aan een sloepje te beginnen met een dergelijk systeem.

Dat het werkt heb ik aan den lijnve ondervonden omdat ik dit systeem ook heb toegepast op mijn clayton undertype steamwagon schaal 1:6!

Het is een beetje expirimenteren met de opbrengst van de pomp en de felheid van het vuur maar dat het werkt weet ik zeker.

Groet,

John

Scroll naar boven