De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur › Reageer op: Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur
Ook ik heb, niet uit de mechanische wereld afkomstig, voor mijn werkplaatsinrichting een tijdje rond gekeken en mijn, zo als helaas voor velen van ons geld, beperkte budget goed
Uit mijn nog povere ervaringen van de afgelopen 1 1/2 jaar kan ik vertellen dat ik mijn frees het meest heb gebruikt, dan volgt de metaallintzaagmachine en dan de draaibank. Ze zijn allemaal afkomstig uit China en ik heb ze gekocht bij Herman Buitelaar.
Achteraf kan ik zeggen dat er aan de frees wel een paar maren kleven, hoofdzakelijk vanwege het gebrekkige wisselen van snelheid (riem omleggen) en de zwakke vergrendeling van de MK 2 houder voor de spantanghouder en dergelijke.
Toch is er heel behoorlijk mee te werken, tenslotte hoef ik er ook geen horlogewerk mee te maken.
Bedenk tevoren goed wat je er mee wilt gaan maken en koop niet onnodig groot en zwaar matrieel en heb je er een goede plaats voor?
Ruimte gebrek is een snel voorkomende ziekte in de modelbouw.
Iedereen stelt natuurlijk zo z’n eigen eisen aan zijn spullen en als je de lat hoger legt, dan zul je kwadratisch meer moeten gaan betalen.
De vraag is of er dan nog van hobbywerk sprake is.
Geef ook niet je laatste cent aan je gereedschap uit, want materiaal om iets te bouwen kost ook niet niks en wat heb dan aan een kostbare werkplaats als je er niets kunt doen.
Bovendien zijn er achteraf altijd nog gereedschap hulpstukken die ook nog vreselijk noodzakelijk blijken te zijn en echt geld kosten. (Frezen-boren-klemmen enz.)
Heb je nog steeds geld in je budget?
Nu, ik ga maar weer eens wat doen.
Succes,
Frits