Reageer op: Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur Reageer op: Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

Beunhaas102
Deelnemer

Wat betrefd het hoe zwaarder hoe beter doeld men op gietijzer dit weegt uit mijn hoofd 7,2kg per cm3, en gietijzer is van zich zeer stabiel en trillingsdempend.

Wat betrefd machines chinese oerdegelijke machines bestaat niet, chinese redelijke wel. Echter raad ik het persoonlijk af nieuwe chinese machines te kopen. De prijs is vaak duur en het gereedschap dat je erbij krijgt (wat de werkelijke kronkel is) is beperkt. Een freesbankje voor 600 euro lijkt redelijke betaalbaar maar met een spantangen set van 200 euro, een machineklem van 150 euro en een setje frezen van 50 euro zit je al over de 1000. Een setje snelspanwisselbeitelhouders maakt het draaien veel leuker en efficienter echter een leuk setje kost vaak 400 euro+ en op nieuwe machines zit het haast niet.

Mijn persoonlijk advies ga opzoek na zowiesow een 2dehandsmachine bij voorkeur van Duits/Zwitserse makelij, voor instrumentenmakers werk vind ik persoonlijk de beste machines de AI (nederlands product) en de zwitserse Schaublin, voor het frezen gaat mijn voorkeur uit naar het ook Zwitserse Fehlmann en de Duitse Deckel. Nou lijken deze machines onbetaalbaar maar bijv. een MyFord Super7 (wat opzich een hele goede hobby bank is) gaan soms weg voor 1000-1500 euro met gereedschap. De afschrijving is op deze machines verwaarloosbaar en je mogelijkheden talloze malen groter. De vraag is op het moment zelfs groter dan het aanbod waardoor het spul eerder meer waard word.

Scroll naar boven