De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur › Reageer op: Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur
Persoonlijk heb ik een zwiterse Schaublin 102 (hét merk voor fijnmechanische industrie), kostte in 1973 kaal over de 20.000 Nederlandsche Florijnen. Maar dan weet ik wel dat ieder onderdeel van zich gecontroleerd is (heb er een testresultaaat bij) en oerdegelijk geconstrueerd en nagenoeg alles is aan alle 6kanten nageslepen. Deze heb je op marktplaats vanaf 1500 euro, een stuk duurder dan een nieuw draaibankje van 500. Echter wanneer je het op kan brengen en hem later wil verkopen zul je merken dat je een betere koop hebt gedaan.
Het probleem is voor mij een freesbank, het aanbod hiervan is sowiesow een stuk kleiner. Daar komt bij dat freesmachines kleiner dan een Deckel FP1 (en dus enigzins in een garage plaatsbaar) nagenoeg onvindbaar zijn. Op het werk hebben we 3 jaar (!!!) gezocht naar een Zwitserse Fehlmann. Stond er nog geen 2 weken of een handelaar bood de dubbele aankoopprijs omdat een ander bedrijf dringend opzoek was naar die machine. Daar kun je niet tegenop als hobbyist. Hierom heb ik zelf ook zitten te twijfelen een nieuwe Quantum te kopen (qua kwaliteit heel acceptabel).
Mijn punt is dat je door het kopen van een gerenomeerde machine (zei het met wat meer geduld) veel mooiere en gevarieerdere producten kan maken door een rijkere uitrusting, daarbij zijn je uitgaven door het vaak aanweze gereedschap goed te voorspellen. Mocht je de machine na een aantal jaar kwijt willen zal deze zich verkopen op naam, en de waarde nagenoeg gelijk zijn.
Mocht je er toch voor kiezen een Quantum te kopen let er op dat dit no name china producten zijn. De Quantum machines worden oa. nog meer geleverd onder Huvema, Knuth en HBM het onderlinge prijsverschil op een machine van 1500 euro kan boven de 500 euro liggen. Houd dit dus goed in de gaten en koop ook een nieuwe machine niet overhaast.
Zo kost een HBM machine identiek aan een Huvema nu minder dan 800 euro, daar waar de Huvema uit dezelfde fabriek 1500+ kost.