De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › Ketel voor een stoomwals › Reageer op: Ketel voor een stoomwals
Over het bouwen van ketels zijn al boeken en fora vol schreven. Dus met een beetje Googlen kom je een heel eind.
Mijn advies in jouw geval is, gelet op het feit dat je gemakkelijk aan koperplaat schijnt te kunnen komen, om toch de stoute schoenen maar aan te trekken en zelf je koperen ketel te gaan hardsolderen. Lees tevoren nog eens wat over dit onderwerp.
Wat je in feite nodig hebt is een boel warmte (min. 2 branders), een hoop geduld, goede schone werkplek en doorzettingsvermogen.
Ik zeg het hierom. Als je zelf het produkt maakt weet je er ook vaak alles van af. Overleg tevoren je plannen met de keurmeester. Goed laten testen en afpersen en leer van je eventuele fouten. Bouw eventueel een kleiner model voor proef, dat geeft je een boel ervaring.
Waarschijnlijk lukt het niet in 1 keer.
Ja, en als het echt niet gaat en niks wordt, dan is het ook maar beter geen ketel te bouwen, want een ketel moet ook goed worden gebruikt en onderhouden.
Zelf heb ik geen ervaring met het bouwen van een ketel, maar zo zou ik het aanpakken en dat zal ook binnen afzienbare tijd wel gaan gebeuren.
Wel ben ik ervaren in zachtsolderen en heb een beetje ervaring met lassen.
Ik wens je veel wijsheid bij je beslissing.
Frits