De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › Ketel voor een stoomwals › Reageer op: Ketel voor een stoomwals
Bedankt voor je reactie.Alleen ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest, ik kan makkelijk aan staal komen terwijl koper juist veel moeilijker wordt.Het vervaardigen van stalen keteldelen is voor mij ook geen probleem,ik heb alleen geen certificaat om de ketel te mógen lassen,ik las in mijn werk wel gewoon constructiewerk.Wat koper betreft heb ik wel ervaring met kleine keteltjes en ook het kloppen en drijven van de koperen delen zal geen probleem zijn.Waar ik tegen opzie is het massale zilver soldeer werk,met meer dan 1 brander.Ik ben bang dat op het cruciaale moment de soldeer niet wil vloeien of dat ik iets te heet stook.Voor welke ketel ik ook kies, ik ga uit van een tekening die van te voren goed gekeurd is,vóór ik ook maar een onderdeel maak. Uiteraard volg je hierbij de eisen van het PED, vroeger de stoomwet, en de aanwijzingen van je ketelkeurmeester. Testen en afpersen is niet iets wat je vrijblijvend achteraf doet om tekijken of een ketel sterk genoeg is maar een wezenlijk onderdeel van de procedure om een ketelcertificaat te krijgen, we praten hier wél over een werkdruk van 6 á 8 bar afhankelijk van het materiaal waar ik voor kies.Hoewel deze druk in de industrie niets voorsteld is het in onze hobby iets waar we zorgvuldig mee om moeten gaan.
Groeten Alex