De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Vliegwiel frezen › Reageer op: Vliegwiel frezen
uit dat het vliegwiel er ongeveer zo uit zal moeten zien (effe niet op de
vorm van de spaken zelf letten) :
[img]
De ruimte tussen de spaken zal dus weggefreesd moeten worden. Deze
zes ruimtes die alzo moeten ontstaan zijn met enige verbeelding
“driehoekig”, met dien verstande dat de driehoekszijnde aan de buitenkant
van het vliegwiel natuurlijk gebogen gaat zijn.
Wat je dient te doen is je werkstuk bevestigen op je verdeeltafel, en je
verdeeltafel bevestigen op je kruistafel, dit alles horizontaal tov van de
spindel van je freesmachine (ik ga er nu even van uit dat je een
“klassieke” freesmachine hebt).
Nu ga je gebruik makend van de juiste boor of frees, en dit afhankelijk
van de radius van de hoeken van elke weg te frezen driehoek (deze
hoeken zijn immers afgerond) , gaten frezen / boren (drie voor elke
driehoek, dus in totaal 18 – ttz zes rond het center en twaalf langs de
buitenrand van je werkstuk. Voor het verzekeren van de juiste afstand
van de gaten ten opzichte van elkaar, van het centrum van je vliegwiel
alsook ten opzichte van de buitenranden heb je uiteraar alles eerst goed
uitgerekend en de kruistafel en verdeeltafel in de juiste positie gebracht.
Hier kan je een foto van zo’n operatie zien :
Ook het aantal te verdraaien graden moet je even voor je zelf uitrekenen.
Voor de binnenste driehoeksgaten is dit telkens 60 graden (360/6).
Voor het verder uitfrezen van de ronde zijden van de driehoeken gebruik
je je verdeeltafel, door van het ene hoekpuntsgat naar het andere te
“draaien” ten opzichte van je freespositie.
Voor het wegfrezen van de rechte driehoekszijden speel je met de
coördnaten van je kruistafel, uiteraard ook nadat je je draaitafel eerst in
de juiste positie hebt gebracht.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest. Ik neem me telkens weer
voor om van zo’n operaties voor elke stap foto’s te maken maar natuurlijk
komt dat er nooit van…
Mvg, Wim