Reageer op: Rij seisoen begonnen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Rij seisoen begonnen Reageer op: Rij seisoen begonnen

Alex
Deelnemer

Ter lering en vermaak wil ik best nog verder vertellen Frits, en ik hoop dat andere machinisten mij willen aanvullen dan kan iedereen er iets van opsteken.

Er is één belangrijk ding wat nooit mag gebeuren en dat is een te laag waterpeil in je ketel. Dit in gedachten pompte ik dus teveel water in de ketel en werd getracteerd op en warme douche uit de schoorsteen toen ik de regulaarteur open zette.

Om waterslag te voorkomen had ik de cilinderkranen open staan toen ik wegreed. Na 50 meter vroeg ik me in een wolk van stoom af waarom de loc zo slecht trok, kwestie van handeltje omzetten dus.

Het spoor op Nienoord Hoge Palen ligt niet waterpas maar vertoont wat heuvels en dalen zoals bevestigt werd door Tekke de Vries, hoofdmachinist op Nienoord,die mij met raad en daad tezijde stond. Dit houd in dat je moet leren waar wat meer stoom te geven en waar de injecteur bij kan.(mijn machinepomp kon het waterverbruik niet helemaal bij houden) Immers als je water in de ketel trekt of pompt zakt de keteltemperatuur en dus de stoomdruk en dat wil je heuvel op niet hebben. Maar als het waterpeil teveel daalt moet je wel, met als gevolg dat je stil blijft staan bij gebrek aan voldoende stoom. Bovendien werkt mijn injecteur niet beneden ca.3 bar dus moet ik dan aan de handpomp zwengelen. Een paar minuten bij stoken waren genoeg om weer op gang te komen. Na een paar rondjes begon ik gevoel te krijgen hoe het evenwicht hierin te vinden.

Wat je ook moet uitvogelen is hoeveel rondjes je kan rijden voordat je weer water moet in nemen. Als je de kraan voorbij rijd duurt het immers een vol rondje voor je er weer bent. Veiligheidshalve had ik extra water in een fles bij me.

Na anderhalf uur werd het steeds moeilijker om een goed brandend vuur te houden. Vermoedelijk om dat ik te veel kolen erop gegooid had en zich teveel as hieronder gevormd had.

Een belanrijke raad: doe dit soort proefritten als het stil is op de baan,als er niemand achter je rijd kun je rustig in het bos blijven staan zonder dat iemand er last van heeft.

Groeten Alex

Scroll naar boven