Reageer op: Rij seisoen begonnen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Rij seisoen begonnen Reageer op: Rij seisoen begonnen

Alex
Deelnemer

Hoi allemaal

Gisteren-23 april – heb ik de tweede proefrit gemaakt. Afgelopen week was ik er achter gekomen dat mijn gietijzeren vuur rooster de vorige keer op z’n kop lag, waardoor de as er niet uitvalt maar juist blijft hangen. Ook heb ik een nieuwe veiligheid gemaakt aangezien van één veiligheid elke keer de kogel klem bleef zitten.Tot ieders genoegen heb ik nu laten zien dat beide naar behoren werken, conform de eisen.Waar ik een paar weken terug al blij was om een rondje zonder haperen te rijden,lukt het nu om drie rondjes non stop te gaan, daarna moet ik stoppen om water in te nemen. ( Hoe lang is een rondje Nienoord Hoge Palen eigenlijk?). Mooie bijkomstigheid is dat mijn injecteur eerder droog valt dan de handpomp, zodoende word ik gewaarschuwd voor een laag waterpeil in de tanks, al laat ik het er natuurlijk niet op aan komen. Ik ben nu ook aan het stoeien met de cilindervulling, immers heuvel af heb ik minder trekkracht nodig, en dan hou je beter stoomdruk. Stoppen precies naast de waterkraan blijkt ook een kunst opzich, ik rol minstens 10 meter door als ik de ganghandel al dicht heb,toch even nadenken over een handrem op m’n stuurwagen. Overigens was het wel een mooi excuus om de achteruit te beproeven. Op eengegeven ogenblik kwam er heet water uit de injecteur, oorzaak: een klein stukje teflontape in de voedingsklepkast. De afdichting van de dopjes bovenop doe ik tegenwoordig ik met zachtkoperen ringetjes maar klaarblijkelijk was er wat teflon blijven zitten in de schroefdraad.

Tot slot een woord van dank aan Rob Elzinga dienstdoend hoofdmachinist, die mij met raad en daad geholpen heeft. Van hem begreep ik ook dat er tegenwoordig weinig op de hoge palen gereden word , jammer het is een mooie baan in het bos, de mensen zijn er vriendelijk en behulpzaam, water, kolen en olie beschikbaar, en er wordt op Nienoord elke Zondag met stoomtractie gereden, kortom laad uw loc in en kom ook eens.

Groeten Alex

Scroll naar boven