De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › Rij seisoen begonnen › Reageer op: Rij seisoen begonnen
leuk dat je lekker aan het expirimenteren bent !!!
Inderdaad stoken en rijden is nog een hele kunst die je niet zomaar onder de knie hebt.
Zelf heb ik ook nog maar erg weinig ervaring maar aldoende leert men.
Stoken, elke loc is weer anders maar:
Zorg voor een goed vuur, niet te dik, niet te dun.
Als je net verse kolen op het vuur hebt gedaan heb je een hoop koude in de vuurkist gebracht, de temperatuur is dan wat lager als normaal.
De stoomproductie is dan ook lager.
de kunst is om op het juiste moment kolen er op te gooien, bijvoorbeeld als je water gaat nemen of als je een rondje hebt gereden en je stopt even omdat er andere rijders voor je zijn, door de exhaust van de schoorsteen heb je veel trek op het vuur gehad en gloeit dit erg fel, dat is het punt om verse kolen op het vuur te doen.
Laat de blazer ietjes aan staan maar zeker niet te veel want dan trek je veel koude lucht de vuurkist in.
Alje de verse kolen er in liggen zet je de blazer wat meer bij om de druk weer op te bouwen, als de druk stijgt kun je ook de injecteur bijzetten om zo je waterpeil weer op order te krijgen.
De aspomp is een handige pomp maar pompt wel koud water de ketel in, dit geeft afkoeling en zorgt er voor dat je druk inzakt bij te veel koud water, gebruik als het kan de injecteur, deze perst warm water de ketel in.
Leer de baan kennen en geef waar nodig meer stoom bij bergop en minder bij afdalingen.
Gebruik je de blazer veel?
Dit is dan een mede oorzaak van het hoge water gebruik, probeer de exhaust door de schoorsteen het werk te laten doen om trek op je vuur te houden.
In het begin hebben nieuwe machines zowiezo een hoger water gebruik, als alles is ingelopen en de ketel in “ingerstoomd” zal het waterverbruik wel wat minder worden.
Misschien kun je een peilglas op je watertank maken, zo kun je je watervoorraad makkelijk in de gaten houden.
Suxxes en wie weet tot ziens op de stoomdagen eind mei !!
Ik ben er met een model van de clayton undertype steamwagon.
Misschien rijd die dan ook maar dat is dan nog niet zeker.
de ganghendel hoeft niet voluit te staan, ook niet voor het wegrijden in de meeste gevallen