Dat reed dus voor geen meter
Met vol pompen van de ketel bleef eerst de onderste kogelklep in de pomp hangen. Gevolg: eerst de pomp uit de zijtank halen, schoonmaken en de boel weer inelkaar gezet. Toen de ketel op peil was in spiritus gedenkte houtskool in de vuurkist en de vlam erbij. Ik had al zo’n gevoel 👿 , het potje aanmaak houtskool had niet goed dicht gezeten en de spiritus was grotendeels verdampt. T’ wou dus niet echt branden. Rooster getrokken, rommel eruit, en opnieuw met andere houtskool. Eindelijk na 2 uur prutsen had ik stoom. Veiligheden en voedingswatertoestellen getest- dit hoor je aan het begin van elke rit te doen- en de baan op. Helaas de loc trok niet, de kar trok te zwaar en op het vuur was ook al geen trek te krijgen. Terug naar het depot en omdat het ook al 5 uur geweest was ben ik er maar mee opgehouden.
Het is nu maandagavond en ik heb e.a. op eenrijtje gezet.
Om te beginnen heb ik een paar aanpassingen aan tank en handpomp gemaakt zodat deze iets makkelijker te demonteren is mocht dat nodig zijn. Op aanraden van andere machinisten heb ik petroleum gehaald als aanmaak brandstof. Spiritus bevat inderdaad 20% water en als de alcohol dan per ongeluk verdampt hou je vochtige houtskool over.
De kogellagers van de stuurwagen had ik te stijf volgeperst met een vrij dik vet. Ik heb ze doorgeblazen en er een beetje motorolie ingespoten, vervolgens de assen mbv een boormachine 10 minuten laten in lopen. Het lijkt nu beter. Tenslotte bleek de blazer nozzle in de rookkast verstopt te zitten. Ik heb dat gisteren niet gemerkt 😳 maar dat samen met een te dun vuur en een machinist die door alle eerdere problemen wat ongeduldig was moet dat de oorzaak van het niet willen rijden van de loc geweest zijn. Had ik een licht lopende wagen gehad dan had de exhaust de zaak waarschijnlijk wel opgang kunnen houden. Vanavond op de rollenbank stoomde alles zoals het hoort, zaterdag ! volgd een herkansing op Nienoord.
Groeten Alex