De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › Zuigerveren › Reageer op: Zuigerveren
Dit onderwerp is al een tijdje uit de mode z.g. het laatste bericht was op mei 2006.
Meer als een jaar terug, maar ik wil toch nog even terug komen op dit onderwerp.
Begonnen met verschillende projecten, kom je toch telkens weer op een oplossing voor een goed werkende zuigerveer voor een stoommachine.
Bij verbrandings motoren is dit natuurlijk van gietijzer voor het beste resultaat, bij stoommachines word het allemaal wat makelijker, we werken niet met hete verbrandingsgassen, we kunnen dus ook eenvoudigere oplossingen verzinnen.
Ik werk vanuit de fietspomp techniek, eenvoudig en heel betrouwbaar.
Een zuigerveer gemaakt in de form van een z.g. cupje (denk aan de cupjes van je remcilinders in de auto werken altijd perfect.
Het schetsje laat zien dat twee tegenover gestelde cupjes, gescheiden door een zuigerring (houd de boel in het midden) een dubbelwerkende luxe fietspomp ontstaat.
Bij een cilinder boring van b.v. 12mm maak ik een cupje overmaats met een 0,1mm draai eerst de binnenzijde met een hoek van ongeveer 10° en 2mm diep, hierna de buitenzijde met een hoek van zo´n 5° cupje afsteken en klaar.
Materiaal Teflon of Nylon (zie afb).
Als doorgewinterde stoombouwers dit zien zal ik wel direct verketterd worden, maar met al dit gevloek in de kerk moet zeggen dat het perfect werkt en een afdichting word verkregen die de boel lekker laat werken en ligt loopt.
hoe hoger de stoomdruk, des te beter sluiten deze fietspomp zuigerveren af.
Ik ben benieuwd naar de reactie´s
Groeten Peter Foks.