De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › Project: De Stoommachine › Reageer op: Project: De Stoommachine
Je machine ziet er prima uit, van mij krijg je een 9+
Wat betreft de ketelfronten, je kunt ze persen maar je moet dan over een flinke pers beschikken en goede matrijsen maken. Eenvoudiger is het om ze te kloppen om een hardhouten mal. Regelmatig uitgloeien en in een mum van tijd klop je een prachtig ketelfront.
Dan nog je vraag over de zuigerveren.
Er bestaan diverse mogelijkheden om een zuigerafdichting te maken.
Je kunt een O-ring of Quad ring gebruiken. Je kan zuigerveren maken uit teflon, brons of fijn gietijzer. Maar je kunt ook de groef vullen met een in olie gedrenkte katoenen draad of het eerder genoemde grafietkoord. Wat mij heel goed bevalt is gasafdichtingstape, het zogenaamde PTFE tape, dit is teflontape, als je die in elkaar draait en vervolgens in de groef van de zuiger wikkelt krijg je een uitstekende afdichting. Ik weet niet of je lid bent van de Stoomgroep Holland en ons blad Onder Stoom leest, maar daarin komt het onderwerp regelmatig aan de orde.
Wat betreft Onder Stoom, ons lijfblad, jouw stoommachine zou een prachtig artikel kunnen opleveren, dus als jij je ontwerp zou willen publiceren, graag!
Met vriendelijke groet,
Rob Klop
Redactie Onder Stoom