De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › Project: De Stoommachine › Reageer op: Project: De Stoommachine
ik ben niet de erwin die in Onder stoom stond, maar ik weet wel het een en ander over chemisch zwarten, wat ik ook met mijn frame en spaken van vliegwiel wil doen.
dit is een kopie van een website:
Chemisch zwarten is een proces dat machinedelen met behulp van chemische oxidatie een diep zwarte kleur geeft. Het proces bestaat uit een 3-tal chemische bewerkingen die samen zorgen voor een perfecte zwarte oxidatielaag en een perfect product.
Stap 1 : Ontvetten; De allerbelangrijkste fase in het proces. Alleen een perfect schoon product kan perfect worden gezwart.
Stap 2 : Chemisch Zwarten; In het zwartingsbad wordt bij een temperatuur van circa 140 graden Celsius een conversielaag aangebracht. Dit houdt in dat circa 4-5 micron van het stalen oppervlak van het product gecorrodeerd wordt naar een ijzeroxidelaag (Ferriet). Deze ijzeroxidelaag heeft een diepe zwarte kleur.
Stap 3 : Corrosiebescherming; Tot slot worden de producten in een speciale corrosiebeschermende olie gedompeld. De ontstane oxidatielaag bevat minuscule porieen die de olie als het ware opzuigen, waardoor een verbeterde corrosiebescherming wordt verkregen.
ik vind het gewoon mooi op mijn stoommachine