De nieuwste berichten › Forums › Locomotieven en spoorse zaken › 3½", 5", 7¼" spoor › De bouw van een 5" Sik *update 8* › Reageer op: De bouw van een 5" Sik *update 8*
De afgelopen 2 weken druk bezig geweest met de Sik… Als eerste was het tijd om na de aspotten de veren pakketten te maken, hiervoor was het nodig om in het verenstaal gaatjes van 2 mm te maken. Uiteraard is dit niet te boren, dus het was tijd om een andere oplossing te vinden. Uiteindelijk is het een kleine pons geworden:
***Foto is beschadigd door fout in de forumsoftware, graag opnieuw laden***
Nu was het tijd om ze te buigen, ook hier maar een hulpstukje voor gemaakt voor in de pers:
Uiteindelijk is dit dan het resultaat:
Nu was het tijd om alles in elkaar te gaan zetten… Veren op de aspotten, de aspotten op de lagerblokken en vervolgens de lagerblokken in het frame schuiven. Het frame zou nu moeten rollen… Of toch niet
Wat bleek? De veren bleken buiten de veerstroppen te staan… Tijd om het een en ander aan te gaan passen dus… Aspotten van achter affrezen… Nog niet genoeg opgeschoven… Vervolgens _proberen_ de lagerblokken af te frezen, dit ging alleen totaal niet goed, gevolg? Ik moest nieuwe lagerblokken maken
Goed.. Dat ook gedaan en dan is dit het resultaat:
Mooi! Het past!! Nu de ketting er omheen en dan kunnen we proberen of het een en ander rond wil draaien!
Ook dat bleek te werken, dus nog maar even een fototje gemaakt terwijl bijna alles wat ik nu af heb erop zit:
Wat er verder de laatste tijd gebeurd is:
– Begonnen met het maken van het voetrempadaal, daar heb ik een flens voor staan op de tekening, wie weet waar die komt? Aan de binnen of buitenkant van het frame…
– Achterbuffer versterkt
– Trekinrichting gemaakt
Morgen is er een rijdag bij Stormpolder, daar wil ik gaan proberen of die het ook doet op de baan (Als het droog is), daar zullen dan waarschijnlijk ook nog wel foto’s van volgen…
Ik hoor wel of er commentaar of vragen zijn