Reageer op: wabeco

Jeroen
Deelnemer

Ha Roy,

Als je de aanschaf van een Wabeco overweegt kan ik dat van harte onderteunen. Ik heb er jaren één gehad. Het hangt een beetje af wat je er mee wil, voor 7,25 stoomspoor is het wat licht. Weegt maar een kilo of honderd. De freeskop is van aluminium. De rest van gietijzer. De MC2 aansluiting voldoet maar is ook licht. De motor is niettemin sterk en door tandriemaandrijving loopt hij buitengewoon rustig (denk aan de echtelijke acceptatie). Ik heb het gevoel dat het aluminium in de constructie bijdraagt aan de trillingsdemping waar het geringe gewicht dat niet doet. Hoewel de machine heel precies gefabriceerd is draagt dat lage gewicht er ook toe bij dat bij asymmetrische belastingen (de tafel geheel naar één kant b.v.) de nauwkeurigheid achteruit gaat. Er zit overigens een práchtig uitwerpsysteem in de spindel. De kop kan draaien maar ik heb dat nooit gebruikt; het is een heel karwei om hem precies haaks te krjgen. Het paspennetje wat er in zit werkt niet (precies genoeg). Al met al een lekker machientje waarmee het goed werken is binnen zijn grenzen. Ik heb nu een andere omdat ik grotere capaciteit nodig had maar als ik in de lichte categorie weer zou moeten keizen zou de keuze dezelfde zijn. Ik denk er wel eens aan om bij mijn huidig machinepark nog een kleine Wabeco extra neer te zetten. En de prijs? Ja, hij is duurder maar gewoonweg (veel) mooier dan de gemiddelde aziaat en zeker handzamer.

Áls je er één aanschaft adviseer ik de F1210 mét y-asverlenging. Dat kost wat meer maar geeft bij een grote tafel veel bewegingsruimte die je echt benut!

Jeroen

Scroll naar boven