Reageer op: wabeco

Jeroen
Deelnemer

Ha Beun,

Ik weet nog niet hoe je een tekeningetje in een bericht kunt plaatsen, anders had ik dat gedaan. Misschien kan ik het zo verduidelijken:

Het armpje dat ik in de boorkop steek heeft de vorm van een flinke inbusseleutel maar dan uit rond materiaal ipv zeskant. De korte kant in de kop en op de lange (aldus horizontale) kant de meter geprutst. Die rust dan met de stift op de tafel. Als je nu de boorkop (met de hand!) draait, beschrijft die stift een circel met een straal van ca een decimeter over de tafel (en dus een diameter van 20 cm). Geringe scheefstand van de freeskom wordt zo snel zichtbaar. Als ik het goed heb is, uitgaande van een verdeling van 0,01 mm op de meterschaal, een nauwkeurigheid van <10 boogseconden mogelijk. Deze methode heeft daarbij het grote voordeel dat je rechtstreeks de hartas (rotatie-as) van de spindel meet.

De methode is analoog aan die welke Wabeco in het bij elke machine (individueel) geleverde testrapport, beschrijft.

Meten op de uitgeschoven pinole is makkelijker maar minder nauwkeurig: 80mm(?) meetafstand ipv 200, dwz <25 boogseconden. Bovendien zijn er de onnauwkeurigheden van de stand van de uitgeschoven pinole in de kop en die van de zuil die meegemeten worden.

Heb ik het zo een beetje duidelijker kunnen schetsen?

Jeroen

Scroll naar boven