Reageer op: Zestakt motor in ontwikkeling

De nieuwste berichten Forums Motoren Verbrandingsmotoren Zestakt motor in ontwikkeling Reageer op: Zestakt motor in ontwikkeling

#2665

Wanneer je de uitlaatgassen normaal afvoert tijdens de uitlaatslag zal er alsnog erg veel energie verloren gaan en zal door de extra wrijving de rendementswinst nihil zijn.

Je gebruikt eigenlijk alleen de warmte die normaal door het koelsysteem wordt afgevoerd.

Een beter idee is misschien de uitlaatklep dicht te houden en de aanwezige verbrande gassen nogmaals te comprimeren en aan het einde van deze compressieslag water in te spuiten. Dan benut je namelijk ook de uitlaatgaswarmte.

Mechanisch gezien stuit je dan echter wel op problemen omdat je lekverlies langs de zuigerveren drastisch zal toenemen en ook de druk in de injector moet in dit geval erg hoog zijn. (keramische injector toepassen?) De injector moet geïsoleerd worden van de cilinderkop omdat er anders vapour-lock (dampbelvorming) zou optreden in de injector/waterleiding.

Volgens de stoomtabel is de temperatuur van verzadigde stoom bij 50 bar bijvoorbeeld 264 graden celcius.

Op autoweek.nl kun je zien dat BMW experimenteerd met een systeem om stoom op te wekken dmv uitlaatgaswarmte en die dan weer een compressor aan laten drijven die de verbrandingsmotor helpt met het leveren van arbeid. Zij claimen met de zogenaamde turbostreamer 15% brandstof te kunnen besparen.

Dit is een grote verbetering maar door de omslachtigheid van het systeem en het extra toegevoegde gewicht/kosten/productie denk ik dat we iets beters kunnen bedenken.

We zijn denk ik op de goede weg als we de eigenschappen van water/stoom benutten om de verspilde verbrandingswarmte om te zetten in arbeid.

Groeten van Daniel

Scroll naar boven