Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

Alex
Deelnemer

Hoi Joey

In het Handboek Stoomketels worden als ketelmateriaal genoemd koper, staal en roestvrij staal. Aluminium lijkt mij niet geschikt als ketelmateriaal vanwege de corrosie gevoeligheid. Je kan natuurlijk gewoon doorgaan met je ketel maar bedenk wel dat je dan aan de eisen van het PED moet voldoen, de europese wetgeving over stoomketels en drukvaten. zowieso valt tegen woordig alles > 0,5 bar onder keur. Lees ook het hoofdstuk veiligheid van de stoomgroep door. Je zult dan onder andere moeten aantonen dat je het juiste ketelmateriaal gebruikt hebt en zover ik weet staat aluminium daar niet bij. Zou het erwel bij staan dan moet je b.v certificaten van de materiaal samenstelling en herkomst kunnen tonen en ook laswerk moet door een gecertificeert lasser gedaan worden,(voor staal G5certificaat) en ook van de lasser zijn papieren moet je copieen hebben. Ook de ketelkeuringen via de club’s volgen de regels van het PED. Nu kun je doen alsof je gek bent maar als er dan later ooit iets gebeurt met jou ketel ben je volledig aansprakelijk en zonder geldige keuring ben je niet verzekerd en bij een ongeval ook al is dit een hobbyketel steld de arbeidsinspectie een onderzoek in. Daar komt bij dat mocht je ooit aan een evenement willen deelnemen de organisatie altijd om een geldige ketelkeuring zal vragen, heb je die niet dan geen stoom.

Ik ben geen expert op dit gebied maar de laatste tijd hebben Mark en ik ons zeer intensief met deze materie bezig gehouden, het enig juiste wat jij kan doen is contact zoeken met een ketelinspecteur, besef dat die er zijn om je te helpen een veilige ketel te maken en niet om je te pesten Groeten Alex

Scroll naar boven