Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

Jeroen
Deelnemer

Ha Rene,

Die eigenwijsheid gaat wel over, geloof me. Niettemin zou ík even wachten met verder bouwen totdat ik wist wat ik weten moest. Maar goed, ieder z’n toko. En jeugdig enthousiasme voor stoom verdient altijd aanmoediging!

Mijn keteltjes zijn van koper, kan ik met zilver een stuk makkelijker in elkaar krijgen dan aluminium met lassen en ze zijn afgeperst op 15 ato. Neem je de wand dikker dan kan de druk na rato omhoog. Niets mis mee. Kun je wel 100 bar mee bereiken, als je wil.

Eigenwijs of niet, ik vind de vraag toch interesant ook al weet ik dat alu in de modelbouwliteratuur als ketelmateriaal niet voorkomt. Er wordt tegenwoordig heel veel uit alu gemaakt, motoren, huishoudelijk, vliegtuigen, pannen, bakfolie…. Er is een onvoorstelbare hoeveelheid profielen te krijgen. En een vakman kan het goed lassen (ik sta op een alu-gelaste ladder bij de dakgoot). De warmtegeleidbaarheid is zeer hoog. En de corosieweerstand is door eloxeren of anodiseren inderdaad flink op te voeren.

Nu is mijn respect voor de ketelinspectie onwankelbaar en geef mij maar een stukje koper, wat zilver een een mooi vlammetje, het neemt weg dat ik het alu-gegeven interessant vind, al was het maar om te weten waarom het níet geschikt is (dat het geen usage is, maakt de correspondentie nu wel duidelijk maar het gaat om het waaróm!).

Ziedaar de waarde van een wereldwijd forum, ook voor (door) jonge enthousiastelingen als Joey.

De vraag aan het forum is dat ook: wat maakt alu ongeschikt voor stoomketels (we hebben het even niet over kolen- of oliestook) in termen van relatie tussen temperatuur en treksterkte, smeltpunt, gedrag onder druk, lasbaarheid, elasticiteit, vervormbaarheid, brosheid, enfin, ik ben ook geen expert, ik noem maar wat factoren. Is er een ingenieur onder ons die daar iets over kan zeggen?

Jeroen

Scroll naar boven