Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

Jeroen
Deelnemer

Ha Joey,

Ja, dat betekent het wel. Tenminste, als je aanspraak wilt maken op certificering, wilt voldoen aan geldende regelgeving en veiligheidsrisico’s (WA!) wilt kunnen afdekken.

Afpersen heeft niets met het materiaal zelf te maken. Het is geen experiment! Élke ketel moet vóór ingebruikname worden afgeperst ter controle op constructiefouten, niet om te zien of het materiaal geschikt is. En 160 jaar ervaring met en onderzoek van stoom heeft ingenieurs doen constateren dat 1,5 tot 2 x de werkdruk voldoende is om een aanvaardbaar percentage (= heel groot) van de fouten eruit te halen.

Het betekent inderdaad niet dat je niet zelf mag bepalen waaruit je je ketel maakt. Als dat materiaal iets anders is dan staal of koper sta je met dat ding echter wel alleen. Dat de regelgever voor staal en koper gekozen heeft is natuurlijk niet voor niets. Als aluminium ideaal was geweest, stond dat wel bovenaan de lijst. Rene heeft geheel gelijk en het aantal jaren ervaring doet er niet toe. Wijs is dus naar hem te luisteren en je licht bij ketelinspecteurs eens op te steken (het klinkt als een agent van politie maar dat zijn het niet hoor, agenten zijn veel aardiger).

Zonder gekheid, tegen experimenteren is geen bezwaar (doet me denken aan mijn eigen escapades vroeger, heb je enig idee hoeveel bar een oude campingasgaspatroon kan hebben voordat ie scheurt?). Ik denk dat je heel goed in staat bent daarin verstandige keuzes te maken.

Overigens kun je onder certificering uitkomen als het produkt van ketelinhoud en -druk (met een max van 3 bar) onder een bepaalds waarde blijft. Die waarde ken ik zelf niet. Ketelinspecteurs wel! Op evenementen wordt je niettemin toch aangesproken want: geen staal of koper….

Okee, genoeg hierover, een ander topic lijkt mij inderdaad beter (maar op slot gegooid wordt er niets). Ik zal de vraag over het waarom van ongeschiktheid van aluminium daar opnieuw stellen.

Succes

Jeroen

Scroll naar boven