Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

Marc
Deelnemer

Quote:

diegenen die 50 jaar of langer ervaring hebben (ik niet) en soms nog “echt” met stoom gewerkt hebben

Er zijn heel wat mensen die nog elke dag met stoom werken hoor 😉

Maar in mijn 20 jaar in de proces industrie en energie wereld ben ik eigenlijk nog nooit toepassingen van aluminium in thermisch belaste drukdelen van stoomketels tegen gekomen. En wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd wie een theroretische onderbouwing hiervan kan geven; temeer omdat aluminium wel volop in automotoren wordt gebruikt. Een bescheiden speurtocht op internet lijkt toch te wijzen op een zeer snel afnemende sterkte bij oplopende temperatuur, laag smeltpunt van rond de 660 graden in combinatie met een wat lagere warmtedoorgangscoefficient dan koper (thermisch belaste zijde kan z’n warmte minder goed kwijt – zeker als het, vanwege de sterkte, dikker uitgevoerd wordt – dan bij toepassing van koper) en afnemende corrosieweerstand bij aanwezigheid van ijzer, koper en nikkel elementen in de omgeving van het aluminium.

Legeren met koper en nikkel geeft wel een hogere warmtevastheid maar ook weer problemen met corrosie en anodiseren.

Maar zoals ik al zei; allemaal interpretaties van gegevens op internet. Ik hoop dat – ondanks dat ik geen actief modelbouwer ben maar met belangstelling/gepaste bewondering dit forum volg – er toch iemand het definitieve antwoord zal kunnen geven.

Scroll naar boven