Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

Alex
Deelnemer

Marc,

Je hebt gelijk, in de proces industrie wordt nog volop stoom,gebruikt en zonder stoomturbines zou dit forum niet eens kunnen bestaan. Ik doelde dan ook meer op de zuigerstoommachines en de mensen die daarmee gewerkt hebben. Van de vakkennis van die machinisten moeten wij nu leren voordat een hoop kennis voor goed verdwijnt. Wat van die oude machines en ketels over is draait, een uitzondering daar gelaten, alleen nog als museumstuk en dat is niet te vergelijken met commerciëel gebruik in vroeger tijden.

Ondertussen ben ik ook wel nieuwsgierig naar de technische reden waarom aluminium niet gebruikt wordt. Ik weet dat er wel alu drukvaten bestaan dus ik denk dat de reden in corosie gevoelgheid en belasting onder temperatuur zit. Misschien speelt ook het ontleden van alu legeringen een rol op dezelfde wijze als zink uit messing verdwijnt onder temperatuur en druk. Om die reden zie je ook geen messing ketels en gebruiken velen van ons brons voor de appendages.

Groeten Alex

P.S. ik dacht niet dat het Joey zijn bedoeling was het hèle topic te verplaatsen meld dat even aan admin.

Scroll naar boven