Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

Jeroen
Deelnemer

Ha Alex,

Ik weet dat het ketelvoorschrift een proefpersdruk van 1,5 maal de werkdruk (p) voorschrijft. Ik ken echter (oudere) ontwerpen waarbij van een proefdruk van 2 maal de werkdruk wordt uitgegaan. Er is ook angelsaksische literatuur waarin over 2x werkdruk – in modelwerk – gesproken wordt. Vandaar mijn opmerking over 1,5 tot 2 maal.

Er zijn anecdotes waarbij 3,4,5, maal en soms nog hoger afgeperst wordt. De zinloosheid daarvan lijkt mij duidelijk. Het is overigens beschreven wat er gebeurt wanneer bij wijze van experiment de persdruk net zolang opgevoerd wordt tot de ketel “barst”. Een koperen ketel blijkt heel wat te kunnen hebben! Ik zal kijken of ik dat experiment kan terugvinden.

Mijn vraag is: is het risico op deformaties bij persen op 2 x p inderdaad zoveel groter als op 1,5 x p? Het is maar 30% méér. Ik kan me haast niet voorstellen dat een (goede) ketel dat niet kan hebben.

groet, Jeroen

Scroll naar boven