Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

#2699
Anoniem
Inactief

Deze reactie is geplaatst door iemand anders maar door technische redenen per ongeluk niet geaccepteerd, hier alsnog:

Joey wrote:

Gelukkig nieuwjaar iederen.

Echter…dit was niet mijn bedoeling, als ik de kop van mijn topic lees zie ik geen enkele ketel staan, waarom is een bouwverslag van mijn cilinder nu ineens onder ketels :S ??

Ik had ergens gezegt meende ik dat deze discussie beter ergens anders kon worden geplaatst, niet dat het hele topic ergens anders heen moest verhuizen.

Ik post ook niet meer over mijn machine hier…straks word hij weer ergens anders geplaatst lekker veel nut om tijd en energie in een topic te steken waar anderen ineens ellen lange boeiende verhalen gaan houden over iets anders. Wat ze ook bij het topic van mijn ketel hadden kunnen doen Confused

Beste Joey,

Ik ben dan nu hier voor het eerst op het forum, en al wat jaartjes lid van de stoomgroep.

Het is een interresante discussie over het gebruik van Aluminium als materiaal voor onder druk zijnde toestellen.

De ketel is het hart van jouw machientje

Mijn vakgebied is o.a materiaalkundig onderzoek, en misschien kan ik je het e.e.a. toelichten. Je bent geheel vrij in het doen en laten, maar toch dit even ter informatie.

Aluminium (Al) wordt principieel niet toegepast als ketelmateriaal.

De reden ligt in de mechanische eigenschappen van Al soorten.

En anderzijds de corrosie gevoeligheid en de vlambed onder of in de ketel.

Deze genoemde parameters bijten elkaar bij het toepassen voor ketels.

Rein Aluminium (zuiver Aluminium) heeft een hoge “rekbaarheid” (rekgrens), terwijl gegoten Aluminium (waar o.a Silicium en Magnesium als legering worden toegevoegd) hebben dan weer een lage rekgrens.

We kennen ook de zogenaamde verhoogde mechanische treksterkte Aluminium legeringen. Een moeilijk woord wordt daar voor gebruikt, precipiterende hardend legering, dat in de vliegtuigbouw en ruimtevaart wordt gebruikt.

Corrosie bestendigheid heeft alleen zin als de geanodiseerde laag goed aan het oppervlakte is aangebracht. Die geanodiseerde laag is een harde laagje van enkele microns dik. De samenstelling van die harde laagje is meestal Aluminiumoxide.

De rekbaarheid en het hardelaagje zijn twee belangrijke parameters die gelijk moeten blijven. Nu gaan we dat materiaal gebruiken voor hoge temperatuur en dus in gesloten vaatje onder druk, en afgevuld met water.

Door de temperatuur verhoging en druk, zet het Aluminium materiaal uit. Exclamation

De corrosie beschermende laagje, die toch al hard is, geeft niet mee met de uitzetting van het Aluminium materiaal, en breekt het anodelaagje.

(de uitzettingscoeficient van Aluminium is 3 a 4 keer groter dan Aluminiumoxide) Die “gescheurde laagje” is de opening waar het water in contact komt met het moedermateriaal Aluminium, die een lagere corrosie bestendigheid bezit dan het geanodiserende laagje.

Daarnaast spelen wisselende thermische belastingen op.

Dat keteltje wordt opgewarmd en weer afgekoeld.

Die wisselende belastingen (uitwendige spanningen) geven een initiatie punt tot het bevorderen van corrosie.

Gegoten Aluminium is een ander verhaal en dat is weggelegt voor specialisten. In de verwarmings industrie wordt dat gebruikt.

Begrijp even waarom de ketelregelgeving van de stoomgroep is afgestemd. Koper, Staal en RVS is een materiaal waar doorgaans een hobbyist bij een deskundig ervarende stoomgroeplid (inspecteur) vragen kan stellen, en vooral vlgs PED richtlijnen binnen de stoomgroep. Aluminium wordt sterk afgeraden voor het toepassen van ketels.

Dit in het kader van Veilig werken, Veilig Stomen.

Ik wil je niet ontmoedigen op jouw leuke project, maar vuur, druk en materiaalkeuze voor ketels moet je in principe kritisch zijn.

Richtlijnen die Stoomgroep heeft gesteldt zijn voorbeelden van.

Ik wens je iedergeval heel veel succes met het vervaardigen van jouw leuke machientje, waar je schitterend met Aluminium andere onderdelen kan bouwen.

Veel plezier.

met vriendelijke groeten,

Jans

Met dank aan de orginele poster !

Scroll naar boven