Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

Jans
Deelnemer

Joey wrote:

Intussen heb ik mijn alu project aan de kant gelegt, hier ga ik prive wel mee verder.

Verder heb ik een stalen vlambuis van rond 70 en 2 eindstukken van mijn werk meegenomen, dit ga ik in precies dezelfde vorm draaien als de alu versie…echter dan in staal 35 of 38 (weet het zo niet precies wat het is)

Nu het volgende, de brander? wat is aan te raden.

Beste Joey,

Ik denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt.

Omtrent de brander.

In de afgelopen jaren zijn diverse Stoombladen van de Stoomgroep voorbeelden van branders weergegeven.

Het lijkt mij verstandig, om even een stapje terug te gaan en door eerst de regelgeving van ketels te lezen. Van daaruit kun je bepalen hoe je de ketel constructie vorm kan geven.

Als je branders gaat maken, doe je het met gas of kolen of spritus, e.d?

Er is genoeg kennis binnen de Stoomgroep en stel die vraag rustig hier.

Staal en dan bedoel je waarschijnlijk St35 en of St38.

Dat zijn constructie staalsoorten die in principe voor constucties om mechanische belasting op te vangen. St35 betekent Staal met een treksterkte van 35 kg/mm. (Dit is een oude norm.)

Er zijn ook hobbyisten die dat materiaal hebben gebruikt voor roosters voor kolenstook in stoom-locomotieven, dus.

Veel plezier.

M.v.g.

Jans

Scroll naar boven