Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

john
Deelnemer

Thom Thom H wrote:

de cilinder is 44mm lang en de zuiger doet er 7 seconde voodat hij beneden is.

Dan is je zuiger nog te klein, er lekt lucht langs je zuiger, daardoor zakt de zuiger, dit is niet goed. Je passing is nog te onnauwkeurig.

Het mooiste is dat de zuiger blijft staan waar hij staat of heel langzaam naar beneden zakt (minimale lucht lekkage langs de zuiger).

Ik heb de zuiger van messing gemaakt en waar de zuiger in zit ik weet niet hoe dat heet volgensmij cilinder ofzo, die is van aluminium wat is de levensduur als ik eens per week 3 uur laat draaien. moet ik denk in paar weken, maanden of paar jaar.

Ik vrees dat 3 uur per week snel een einde maakt aan dit machientje.

messing is hard, aluminium is zacht, de beweging is occilerend, dit geeft ook zijdelingse krachten op de zuiger/cilinder.

omdat de cilinder zacht is zal deze ovaal gaan uitslijten en uiteindelijk vast lopen of zo slecht gaan lopen dat je een enorme compressor nodig hebt om voldoende lucht te leveren vanwege de lekkage.

Tevens krijg je galvanische corrosie, dat wil zeggen dat er tussen het messing (koper) en aluminium een potientaal verschil ontstaat, het zwakste materiaal in dit geval aluminium zal deze srtijd verliezen en weg vreten, ook als je machine stil staat.

Dus probeer de cilinder van staal te maken, of van brons.

Dan zal bij voldoende smering dit machientje wat langer overleven als met een aluminium cilinder.

Scroll naar boven