Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine Reageer op: 1ste zelfbouw stoomachine

john
Deelnemer

Thom Thom H wrote:

ok bedankt dan zal ik dat alu maar gaan vervangen voor staal.

maar waarom maken ze de cilinder en zuiger van de auto wel van alu. ik weet wel dat dat een heel ander soort motor is maar het gaat tog op en neer. een auto heeft stalen zuigerveren op een alu cilinder dat gaat dan tog ook niet maar waarom doen ze dat dan wel

De cilinderwand is vaak een aparte bus (insert) van gietijzer, daarin beweegt de zuiger.

een automotor heeft druksmering, en er wordt continue olie tegen de zuigerbodem aan gespoten, zodoende ontstaat er een smeerfilm, telkens weer als de zuiger op en neer beweegt.

bij een stoommachine is dit niet het geval, en tevens is het aluminium van een automotor een heel amder soort aluminium als dat wij voorhanden hebben.

Ik heb thuis een 1.5Pk stationaire motor (Lister type D) en deze heeft spatsmering, een lip neemt telkens een beetje olie mee uit het carter en slingert dit in de rondte, zodoende onstaat in mijn motor een fijne nevel van druppels die alle lopende delen inclusief de zuiger van onderaf smeert.

daarom mag mijn motor niet te langzaam lopen, want dan valt het spat effect van de motor weg.

en de motor kan langzaam lopen, circa 80omw. min kan ie aan, maar is niet aan te raden.

Scroll naar boven