Reageer op: Welke soort gietijzer?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Welke soort gietijzer? Reageer op: Welke soort gietijzer?

Jans
Deelnemer

mmaidnz wrote:

:? Nu ben ik maar een gewonerik,die de hollandse namen niet goed weet.

Wat is het verschil tussen lamellair en nodulair,en hoe kun je dat zien?

In engelse talen maakt men verschil tussen grijs-en wit gietijzer.

Zelf gebruik ik liever grijs,dat werkt mooi,alleen laat het een vieze troep achter:(.

Beste mmaidz,

We zijn allemaal gewonerikken, toch. :D

Het verschil tussen lamellair en nodulair gietijzer zit in gelegen op de wijze van gietproces en de toegevoegde elementen. Elementen zijn Koolstof (de hoofdzakelijke element) en altijd de aanwezige Silicium en Mangaan. Dat zit in grijsgietijzer. Vervolgens is een ander gietijzer legering, nodulair gietijzer waarbij de naast andere elementen worden toegevoegt zoals Koper, Chroom, Molybdeen, Vanadium, Nikkel, en Zink.

De naam Lamellair zegt iets over de structuur van het gietijzer.

Grijsgietijzer kent men 4 soorten, gewoon grijsgietijzer, dat is het goedkoopste, en bevat ongeveer 2 tot 3.5% Koolstof en die worden tijdens de warmtebehandeling in langgerekte vorm als uitscheiding binnen die structuur van het gietijzer. Je moet het zien als een grafiet langvormige eiland in het materiaal. Dat kun je alleen zien via de microscoop. Dat grijsgietijzer dat je gebruikt, krijg je inderdaad vieze handen van.

Dat is Koolstof c.q grafiet. 😉

Je ziet het ook dat tijdens het verspanen korte stukjes spaantjes uitkomen i.p.v lange slierten. Die korte spaantjes worden afgebroken door die lamellair grafiet uitscheiding.

Nodulairgietijzer daar is het grafiet bolvormig van structuur, i.p.v langgerekte grafiet uitscheiding. Bolvormige grafiet heeft gunstige invloed op de mechanische eigenschappen. Dat komt door het toevoegingen van elementen zoals Koper, Chroom, Molybdeen, Vanadium, Nikkel, en Zink.

Als we dat materiaal gaan verspanen, dan ontstaat velemale minder grafiet uit dan bij grijsgietijzer, en ook korte spaantjes.

Je noemde ook wit-gietijzer.

Daar wordt grafiet Lamellair eilanden door warmtebehandeling snel afgekoeld. Het koolstof (grafiet) wordt vervolgens in een metastabiele toestand ” bevroren”, en daar scheiden i.p.v grafiet naar IJzer-koolstof uitscheidingen. We noemen dit cementiet, Fe3C.

Dat materiaal wordt gebruikt als lagermateriaal en is slijtvast en hard.

Ik hoop dat ik je het e.e.a hebt uitgelegt.

m.v.g.

Jans

Scroll naar boven