Reageer op: Welke soort gietijzer?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Welke soort gietijzer? Reageer op: Welke soort gietijzer?

Jans
Deelnemer

Alex wrote:

Ik ben blij dat we een “metaalurg” hier op het forum hebben. De uitleg is duidelijk, evenals de uitleg over aluminium elders op dit forum. Ik heb e.a vroeger ooit op school geleerd bij materialenkennis maar vaak heb ik nu iets van “hoe is dat ook alweer”.

Wat mijn (compound)cilinderblok betreft, ik kies voor gietijzer in plaats van opbouwen uit delen om te profiteren van de warmtegeleiding binnen het blok zodat het compounderen minder last heeft van een te grote afkoeling van de L.D. cilinder. Om dezelfde reden komen alle kanalen ook inwendig in het blok te liggen, het is alleen een hele puzzel om alles in het blok te boren.

groeten Alex

Beste Alex en Hans,

Geen dank voor mijn uitleg, dat is wederzijds.

Alex, zoals dat altijd gaat, vergeten we weleens, “hoe was dat ook alweer”. Bij mij is dat precies andersom, weet veel over materialen maar werkplaats technieken, ” hoe was dat ook alweer.

Inmiddels heb ik dat al onder de knie, maar toch even over de drempel heen trekken. Oude werkplaats technieken boeien mij nu eenmaal. :D

Je beschreef over warmte overdracht van grijsgietijzer.

Als je uit 1 blok grijsgietijzer maakt, dan heb je een perfekte warmte overdracht, die geleidelijk het hele cilinderblok verwarmd. De temperatuur wordt constanter, dan in delen samenstelling.

Alleen moet ik daar wel een kanttekening aan maken.

Als we van koper, messing en of brons nemen, dan maak het niet zoveel uit of dat uit 1 geheel of uit delen. Vaak wordt solderen gebruikt door bijv. zilversoldeer te gebruiken. Koper, Messing en zilversoldeer is een uitstekende combinatie voor modelbouw, en de warmte overdracht van die twee verschillende materialen zijn nagenoeg gelijk.

Wat ook een hele goeie kandidaat is RVS.

Kijk maar naar het voorbeeld van RVS pannen met Koper onderbodem.

Een vergelijkbare thermische mogelijkheden.

Het enige wat we niet willen hebben is warmte verlies.

We willen dat de warmte zolang mogelijk in die cilinderblok vasthouden.

Dat kun je o.a bereiken door 1 blok te vervaardigen, voor grijsgietijzer dan. En daarnaast de wandikte c.q het materiaal massa.

Tja, we kennen het probleem, het kost meer werk om die kanaaltjes e.d en dan ook nog onder een vervelende hoek boren, frezen. 😉

Hoe deden ze dat vroeger ook alweer. :?: 😉

Veel succes.

Jans

Scroll naar boven