Reageer op: Welke soort gietijzer?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Welke soort gietijzer? Reageer op: Welke soort gietijzer?

Alex
Deelnemer

Hoi Ruud

Het is best mogelijk om zelf een gietmodel te maken en ook het maken van de gietvorm in vormzand zal voor velen van ons te goed doen zijn. Zelf giet ik ook wel in tin en in zilver, de techniek is gelijk alleen kan ik thuis geen ijzer smelten en gieten. Het maken van model en gietvorm kost trouwens de meeste tijd in het proces, en is dus het duurste.

Ik ben alleen bang dat er nauwelijks een gieterij in Nederland te vinden is die daarna een hobbyist wil helpen, wij zijn nu een keer veel eisend en willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Kortom te veel gezeur en commercieel niet interessant. Als ik zelf kijk hoeveel problemen het geeft om kleine dingen los te krijgen in het bedrijfsleven concludeer ik dat het zonde is van de tijd om te proberen gegoten cilinders te maken. Mocht er nu een persoon of bedrijf zich geroepen voelen dan mag die hier natuurlijk reageren want op zich is een gegoten cilinderblok natuurlijk het mooist.

Ik ben op het web deze link: http://mokei-jouki.hp.infoseek.co.jp/e-Wiltop.htm tegengekomen van een hobbyist in Japan die bronzen cilinders heeft laten gieten naar eigen model, maar ook hij had moeite een gieterij te vinden.

Groeten Alex

Scroll naar boven