Reageer op: Bochten radius

Jeroen
Deelnemer

Ha Baldewini,

Ik wil ook graag mijn bijdrage leveren aan het behoud van “spoorse zaken”. Tenslotte is dat een belangrijk doel van onze hobby.

Bij spoorwegen spreekt men altijd over bogen, niet over bochten. Een boog van een bepaalde radius wordt altijd door een kort stuk voorafgegaan waarvan de radius geleidelijk toeneemt. Dit om de richtingsverandering van de aanstormende treinmassa in te leiden. Om dezelfde reden ligt tussen twee boogdelen van verschillende richting altijd een stukje recht. Ook tussen wissels. In een boog is vaak een verkanting aangebracht, het buitenbeen ligt hoger dan het binnenste. Daardoor wordt de middelpuntvliedende kracht gecompenseerd. Tenslotte wordt (werd) er vaak ook een verwijding in een boog toegepast, inderdaad om met meerdere assen te kunnen passeren.

Voor een tuinbaan heeft dit allemaal wellicht niet zo’n waarde, op het eerste en het laatste na. Maar behoud van kennis is ook belangrijk en als je wat doet moet je het zo goed mogelijk doen, is mijn motto. Heb je wat aan deze informatie?

groet, Jeroen

Scroll naar boven