Reageer op: soldeermateriaal

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek soldeermateriaal Reageer op: soldeermateriaal

#2833
Rene Witteman
Deelnemer

Beste Adrie,

Normaal gesproken moet je bij zilversolderen met zo’n 40% zilver,

het werkstuk ca. 628 C heetstoken.

Het hechten hangt af van verschillende dingen:

Soort materiaal werkstuk

de omvang van het werkstuk =(hoeveelheid in te brengen energie)

oppervlak (geschuurd en schoon)

vloeimiddel (rijkelijk insmeren)

en niet te vergeten…….. het moment van aanbrengen van het soldeermateriaal.

Dit komt erg nauw en vereist een beetje ervaring.

Het moment ligt in een klein temperatuurbereik, voeg je te snel toe dan smelt je soldeermateriaal zonder te vloeien.

Wacht je te lang dan is het vloeimiddel niet meer bruikbaar.

Enige oefening is hier op zijn plaats.

Zelf kijk ik naar het vloeimiddel…wanneer het (glazig) begint te worden is het moment bijna daar kwestie van seconden.

Bij bv messing of staal is het materiaal op temperatuur wanneer het kersrood is.

Je hebt div. soorten soldeermateriaal;

met verschillende percentages, met cadmium enz……..

e.e.a. ligt aan de toepassing.

strekte Rene

Scroll naar boven