De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › aanschaffen van frees machine › Reageer op: aanschaffen van frees machine
Mag ik even inhaken op je gebruik van grote frezen in de Opti BF20 Vario van Optimum. De verleiding is natuurlijk erg groot om een dergelijke mantelkopfrees van 40mm te gebruiken maar ik ben bang dat als je dit echt doet de motor naar z’n grootje helpt.
Héél stiekum heeft Optimum de motor onlangs (jaar geleden ongeveer) verzwaard van 600W naar 850W. Dat was niet zonder reden. Gebruikers wilden toch zwaarder frezen dan de Opti BF20 Vario motor aankon en de ene na de andere motor of regelelektronica verbrandde. Het vergelijkbare model van Herman Buitelaar kent ook deze problemen en HBM heeft daartoe een stapeltje regelprinten op de plank liggen.
Het ligt niet aan de machine maar meer aan de gebruiker die de machine werkelijk tot het uiterste belasten wil. Mag ik je tot slot dan ook nog even waarschuwen om bijvoorbeeld met een kotterkopje onregelmatige werkstukken te frezen (kotteren kan wel). De elektronica regelt koppel bij op de motor als de kotterbeitel zwaarder wordt belast, echter bij ‘geen vlees’ voor de beitel neemt de snelheid toe en remt de elektronica de motor weer af. Ben je met je kotterkopje dus aan het frezen dan kan de elektronica de wisselende belasting ‘niet bijhouden’ en verbrandt simpelgezegd.
Doe je voordeel ermee en spaar je mooie Opti BF20 Vario door deze niet tot uitersten te belasten.
Vriendelijke groeten,