Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

ArnoldS
Deelnemer

Hallo vaklieden,

Misschien heb ik het verkeerd maar ik ben er van overtuigd dat een aantal ‘cover’-modellen draai- en freesbanken niet van Chinese maar van Russische makelei zijn. Om eerlijk te zijn ben ik niet vies van een degelijke Russische draai- of freesbank. RC-Machines verkoopt onder code RCTN180 namelijk een onvervalste Technica. Een zeer degelijke, zuivere draaibank die bovendien zeer goed loopt, en dat heb ik zelf kunnen aanschouwen op Intermodellbau te Dortmund. Ook een freesbank onder code RCNF280 is volgens mij eentje van Russische makelei. Niet alleen RC-Machines verkoopt ze, ik heb ook een Rus herkent tussen de reeks van Optimum! 😯

Tja, en wat ik zelf heb: een Tos Mn 80a, dat is dan weer een Tsjech(o-Slowaak). Ook een zeer degelijke draaibank en fantastisch afgewerkt, maar zeldzaam in Nederland. In oost Europa zijn overgens volop tweedehands draai- en freesmachines van goede kwaliteit te koop tegen zeer betaalbare prijzen. Jammer is alleen dat het voor ons niet zo eenvoudig is om ‘effe’ een draaibankie daarvandaan te halen.

Overal hangt natuurlijk een prijskaartje aan, wil je kwaliteit dan moet de knip ver open. Stel je daarentegen minder eisen aan de haalbaarheid van precisie dan kan een ‘Buitelaartje’ prima voldoen.

We kunnen nu eenmaal iemand niet bekritiseren op z’n besteedbaar budget, nietwaar? 😉

Vriendelijke groeten,

Scroll naar boven