De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › draaibanken › Reageer op: draaibanken
Hoewel Myford geen onzin vertelt, ben ik het op veel punten helemaal met Sander eens.
Want als ik de keus zou moeten maken voor een zware en dure “beroeps” machine ipv. een wat handteerbaardere “amateur” werd het gewoon geen hobby.
Ten eerste is het onbetaalbaar en vooral onzinnig voor de meeste van ons om een machinepark van meer dan 10000 euro aan te schaffen voor de bouw van een stoomlok of iets dergelijks. (Je hebt meer nodig dan alleen een draaibank en dat moet ook de zelfde kwaliteit hebben)
Bovendien hebben de meeste van ons modelbouwers totaal geen ruimte om zoiets behoorlijk neer te zetten. Zeg maar rustig: te laten installeren.
Want die apparatuur is meestal uitsluitend mechanisch te verplaatsen.
Daar velen eerst op latere leeftijd aan een serieuze modelbouw beginnen (geen kinderen en drukke baan meer, iets meer geld) overleven vaak de goedkopere “hobbymachines” hun bazen ruimschoots. Waarom dan een levenslange garantie machine?
Op de meeste machines wordt nauwelijks iets gebouwd, vergeleken bij een produktie machine. Dus met die slijtage van dat “rotding” zal het ook wel loslopen.
Maar zoveel mensen, zoveel wensen.
Toch zou ik een ieder willen aanraden: Bezint eer ge begint.
Frits