Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

Beunhaas102
Deelnemer

BerNie wrote:

Ik heb op marktplaats gekeken naar aanleiding van de tip die ik van beunhaas102 kreeg, en inderdaad ziet dit bankje er niet slecht uit

wat ik mis daaraan (als leek ) dat er geen voeding op zit om automatisch te snijden en voor schroefdraaad de snijden

Verder nog een vraag aan jullie n.l. ik vind een Myford bankje ook wel mooi en zal ook zeker wel goed zijn zoals ik diverse keren heb gelezen maar wat ik niet goed begrijp is dat deze oude machines beter zouden zijn dan de huidigen kleine machines gezien de technische vooruit gang o.a. het computergestuurd draaien wat pakweg 30 a 40 jaar geleden toch nog niet gebeurde dus vanwaar deze preciesie uit de vroegere tijden of zijn er andere factoren die mee spelen of ligt het ook aan de man/hobbyist die het wel of niet in de vingers heeft om iets te kunnen maken

Ik hoor het graag van jullie

gr. BerNie

Automatische voeding mist op de meeste tafeldraaibanken, en is meestal ook overbodig in de modelbouw. Wat betrefd het draadsnijden, wil je dit werkelijk gaan gebruiken? Bij draadsnijden, zeker op een hobbybank, komt heel wat kijken.

De reden dat de oude (2dehandse) machines beter zijn als de nieuwe is vrij simpel, de kostprijs. Mijn Schaublin kostte in de jaren 70 ik geloof enkele tienduizenden guldens (toen een gulden nog wat waard was). Een Schaublin of Weiler kan je ook nog wel nieuw kopen, maar dat is voor een particulier ├ęcht niet te betalen. Qua techniek is er weinig verschil, conventioneel draaien is in princpe gewoon een achterhaalde uitontwikkelde techniek.

Scroll naar boven