Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

Nadat ik flink gespaard had heb ik mijn South Bend 9A uit 1938 verkocht.

Ik heb 1 week vakantie genomen om een NIEUWE goede draaibank te kopen,

Alles gezien dus bij H.B.M geweest ,Huvema ,Optimum, Quantum en Benardo.

Allemaal uit China maar wel uit verschillende fabrieken.

Het lijkt allemaal vreselijk veel op elkaar, Maar de verschillen zitten in de details.

bij alle machines de brillen er bij en opspanplaat

De Huvema HU550 vario vond ik zelf het mooiste afgewerkt.

De dwars voeding liep als zonnetje en toch geen backlasch alles mooi afgeschuind , netjes in de lak geen bramen aan het gietwerk

De bank met een klokje gecontroleerd prachtig allemaal

250mm max draaidiameter 55 cm tussen de centers doorlaat 27mm

variabel toerental 50 tot 2500 in 2 stappen

en die dus gekocht en ik Apetrots

De teleurstelling begon al snel.

De automatische langsvoeding vind plaats door 2 halve moeren om de leidraad spindel.

Dit principe is bij al die kleinere machines HBM Benardo etc.

Toen ik die tijdens het verspanen wilde openen ging dit zo zwaar dat ik te laat was , alles in de soep en muurvast.

een kras op mijn bekken van de klauwplaat mijn werkstuk verpest, punt van mijn beitel.

En een rothumeur!!.

Ik dacht een volgende keer overkomt mij dat niet , dus wel!!

Als er flink druk op staat kan je ze niet openen!!

ik heb er toen maar een electronische afslag op gemaakt dan staat i.i.g. de motor uit.

(Dit principe met die 2 halve moeren wordt bij de South Bend en Boxford alleen gebruikt voor schroefdraad snijden.

voor de automatische voeding zit er bij S.B en Boxford nog een frictie koppeling tussen.)

Bij grotere banken zit daar ook een voorziening voor op vaak met een 2 de spindel.

Het afsteken met een steekbeitel gaat maar tot een diameter vab +/- 50mm.

De beitelslede gaat niet ver genoeg naar achter.

Als je de beitelslede 90 graden draait komen de handwieltjes van de beitelslede en dwarsvoeding tegen elkaar. Een onwerpfout?.

De meelopende bril kan maar iets van 30mm ondesteunen, wel jammer als je een pvc pijp van 50 mm wilt voorzien van een schroefdaad, gaat dus niet.

De Vaste bril idem 70mm meer kan er niet door .

Draadsnijden of boren de moter heeft geen kracht genoeg je stopt hem met 1 hand.

De moterregeling aangepast waardoor er voldoende kracht was bij 50 omw per min.

Nadeel het toerental is niet stabiel bij wisselende belasting, maar ik kon er (nog) mee leven.

Tijdens schoonmaken met benzine loste de verf op.

Tandwielen wisselen voor een andere spoed , ik ben niet onhandig dat verzeker ik U.

werkelijk 1 avond bezig geweest , de tandwielen lopen tegen elkaar en geeft een rammelend en schurend geluid , Dit heb ik opgelost door uit te vullen met ringetjes van verschillende dikte.

Met een Kater lag ik voor de zoveelste keer terug te denken aan mijn oude South Bend 9A.

😥

Ik heb de Huvema met heel veel verlies verkocht ,en een Boxford 4.5 A (een clone van de SB9 A ) uit 1951 met 2 kapotte lagers terug gekocht. het bed is recentelijk geschraapt voor mij nauwkeurig genoeg.

De Lagers vervangen de bank draait als een nieuwe.

Conclusie van mij.

in 1938 wisten ze in de U.S.A. beter hoe een draaibank moet zijn als in China anno 2007.

Scroll naar boven